خلاصه ماشینی:
"این طراحیها را حتی میتوان مدیومی مناسب برای بیانبخشی از اصول ایدههای زیباشناختی مهم کشورهای مختلف در نظر گرفت،که گرچه باهم متفاوتند ولی در کل مجموعه فرهنگی خاصی را میسازند که بخشی از تمدن کل جهان اسلام است.
در این میان بعضی مطالعات طراحی از طبیعت خصوصا از اوایل قرن 71 در ایران و نیز مطالعه پرتره در هندستان در طی همان دوره وجود دارد ولی تعداد آنها اندک است.
جدا از اسکیسهای اولیه نگارههای نسخه خطی"مقامات حریری"در قرن سیزدهم که در موزه بریتانیا موجود است و به غیر از یک نسخه خطی کماهمیتتر موجود در استانبول،از تنها نمونههای دیگر میتوان به تصویرسازیهای"کتاب الصوفی"درباره کواکب در کشورهای عربی یاد کرد.
گرچه این طراحیها ابتدا نقش کارکردی داشتند(درواقع متصلکننده و مکمل خطوط بین ستارهها محسوب میشوند)اما هنرمندان از قرن 11 میلادی به بعد به پرکاری و تزئینات زیاددر طراحی روی آوردند."