Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر شناخت سیاست نقاشی انتزاعی: افسانه جکسن پالک (سلسله بحث های تحلیلی پیرامون جنبش و دستاورد اکسپرسیونیسم انتزاعی)

ناقد:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"به دور از فلسفه و تفکر انتزاعی و ارزش‌های بصری نقاشی جنبش انتزاعگرا،محیط آمریکا از تشنج و بحران‌های جنگ‌جهانی دوم به خوبی استفاده کرد و در فضایی مناسب بر آن شد نبوغ آمریکایی را در اسطوره‌ای با نام جکسن‌ پالک معرفی کند. بسان هنر سینما که بعدها در سرمایه‌های کلان هالیودی،نشان خود را بر دیگر انواع سینما و ازاین رهگذر ذوق زیبایی‌شناختی را در انبوه مخاطبین دامن زد،که آثار مخربش آشکارا با تمام خانه‌ها کشیده شد،و در این اتلاف نیروی انسانی وقت‌گیر،بعید به نظر می‌رسد تا دوران‌ها،این بدآموزی جهت‌یافته،از ذهن انبوه مخاطبان عادت‌زده زدوده شود. ایالات متحده از طرفی و فضای اندیشگری انگلو ساکسون دو محیطی بودند که‌ مجال نفس کشیدن را به اندیشمندان تارومار شده اروپا نوید می‌دادند،آندره برتون و جمعی از دوستانش به آمریکا رفتند،در این میان هنوز پیمان شوروی با آلمان برجا بود،ازاین‌رو شکست‌ ارتش فرانسه در جنگ نیز راهی نمانده بود،آلمان خالی شده بود و در این میان بودند کسانی که‌ خود را وابسته به فضای فکری اروپا می‌دانستند و دعوت دیگر دوستانشان را نپذیرفتند. 5 دستاورد مدرنیته‌ای که زمینه انتزاعی‌اش از اروپا آغاز شده بود،نقاشان آمریکایی را تکان داد، آنان کوشیدند که در تجربه‌هایشان دانش بصری مهاجرین نقاش را در سرزمین خود درونی‌ کنند،آبستره اکسپرسیونیسم در چنین فضایی رشد کرد،اگرچه منتقدانی چون«هارولد روزنبرگ»،در ستاره‌سازی نقاشان اکسپرسیونیسم انتزاعی از هیچ تلاشی‌ فروگذار نشدند،اما امروزه،و پس از گذشت مدت‌های مدید،نه تنها خودشیفتگی رایج فرهنگی‌ روزگار نقاشی انتزاعی آمریکا را پس‌می‌زنیم،بلکه به یک سونگری ساده نیز تن نمی‌دهیم که‌ دستاورد انتزاعی را برآمده از جهت‌یابی(صرف)جریانهای سیاسی می‌داند،چرا که،جان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)و جهان انتزاعی،امکانی از توان‌های سخن نقاشی است‌ که توانست به استعاری‌ترین‌ شکل،نمودی از جوهره‌ انسانی را بیان کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.