Skip to main content
فهرست مقالات

مرز میان مجسمه و معماری در استوپا

نویسنده:

(1 صفحه - از 11 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : مرز میان مجسمه و معماری ،استوپا ،معماری در استوپا ،ساختار تندیس‌وار استوپا ،تندیس‌وار فرم کلی استوپا ،معماری مرز مبهم شناخت آثار ،مرز مبهم شناخت آثار معماری ،عبارت استوپاها فرم‌های ،نمادهای ،فرم‌های ،دروازه‌ها ،یاستی ،هنری ،هارمیکا ،پیکره‌های مسکونی در معماری مرز ،نماد بهشت خدایان ،استوپا عبارت ،آثار هنری هند جنبه ،فضای مربع‌شکل ،استوپا با پیکره‌های ،هنر بودایی ،بناها ،جهت یادبود شخص بودا ،دکل بلند ،تعریف معماری ،درباره‌ی استوپا ،نمادهای نیمه شمایلی در هنر ،فضای کاربری متعارف در معماری ،آثار ،فرم‌های پویایی

خلاصه ماشینی:

"مرز میان مجسمه و معماری‌ در استوپا عباس اکبری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تعریفی اولیه،از استوپا به عنوان معماری خاصی که جهت یادبود شخص بودا بنا گردیده نام برده شده است. ساختار این بناها(؟)از گنبدی برپایه‌ای گرد یا چهارگوش‌ که بر بالای آن یک فضای مربع شکل بنام«هارمیکا»و یک دکل بلند به نام«یاستی»قرار دارد تشکیل شده است. اما نکته مهم درباره‌ی استوپا عبارت است از مغایر بودن درک و شناخت اولیه ما از تعریف‌ معماری-محصور کردن فضا جهت رفع نیازهای انسانی-و ویژگی مجسمه‌وار استوپا . به دیگر عبارت استوپاها فرم‌های گنبدی شکل بزرگی هستند که فضا را اشغال کرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد اطلاق واژه مجسمه به جای معماری به این‌ پدیده فرهنگی-هنری صحیح‌تر باشد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد می‌توان از مقایسه‌ی آثاری چون استوپا با پیکره‌های محیطی در مجسمه‌سازی‌ و همچنین پیکره‌های مسکونی در معماری مرز مبهم شناخت آثار معماری-مجسمه را مورد مطالعه بیشتر قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.