Skip to main content
فهرست مقالات

سکوت ساتوری در نقاشی های مارک توبی (سلسله بحث های تحلیلی (4) نشانه شناسی انتزاع اکسپرسیو در میراث بصری گذشتگان

ناقد:

(3 صفحه - از 15 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : سکوت ساتوری در نقاشی، توبی، ژاپن، نشانه‌ها، مارک‌توبی، هنری، مارک توبی، رنگ، معنا، سندباد

خلاصه ماشینی:

"سکوت«ساتوری» در نقاشی‌های‌ مارک‌توبی‌ سلسه بحث‌های تحلیلی(4) نشانه‌شناسی انتزاع کسپرسیو ،در میراث بصر گذشتگان(2) به بهانه نمایش آثار در موزه‌ هنرهای معاصر تهران محمد پرویزی مارک‌توبی به سنت نقاشی ذن بازگشت،نه به تاثیر و به قدرت یکه‌نویسه‌ها،بلکه به فضای‌ پیرامون آن،به سطح،که به استعاره‌ای در فرهنگ ژاپنی به جای خلا متراکم نشسته است. اما امروزه نه فقط میان انگیزه‌هایمان پرسه می‌ زنیم،«که نمی‌دانیم کدام‌یک بر دیگری‌ برتری دارد)بل‌که بی‌حضور تفکر دیگری نیز نمی‌توانیم به زندگی‌ بیاندیشیم،پذیرفته‌ایم که دانش ما از زندگی نسبی است،از چشم‌انداز ما آنچه واقعیت و حقیقت به نظر می‌رسد از نگاه دیگری شاید نه. ما در کنا آینده سپید،مارک‌توبی 2791 (به تصویر صفحه مراجعه شود) باورهایمان،بامجموع باورهای دیگران نیز رویاروییم،و انسانی‌ترین شکل آن این است که، چشم‌انداز ما یقین دیگری را نشکند. و بارها مهمتر ر میان این همه،دست‌ باور خویش را بگیریم،برای آنچه اندوخته‌ایم‌ پشتوانه‌ای بیابیم و در انبوه اضطراب‌های شبانه،شبی را راحت بخوابیم،و حداقل حس‌ کنیم که باورمان به جایی محکم تکیه کرده است. که یادآور مثال معروف فردریک‌ جیمسون:«عمق جایش را به سطح،یا سطوح متعدد داده است،آن‌چه غالبا بینامتنیت‌ خوانده می‌شود از این نظر دیگر ربطی به عمق ندارد»5شکی نیست که مارک‌توبی در اتحاد معنوی آن نشانه‌ها آرمید،به آن سرسپرد،و سطح ما را به عمق معنا کرد. وقتی مارک‌توبی به مخاطب‌ گوشزد می‌کند که خوانش آثارش با با پیش‌زمینه‌های خاور دور به یاد آورند،با تکیه به‌ سکوت«ساتوری»به آنچه«نگارش سفید»در آثارش می‌نامید،در اصل می‌کوشد جهت‌ افسارگسیخته معنایی(نقاشی انتزاعی‌اش)را،توام با باورهای ذن کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.