Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر شناخت کالیگرافی چین (سلسله بحث های تحلیلی پیرامون نقاشی انتزاعی)

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی انتزاعی، تائو، خطوط، طبیعت، شناخت کالیگرافی چین، نگارش، نقاشان انتزاعی آشکار، نشانه‌های، خاستگاه کتابت چینی آغاز، تفکر، دزو، درآمدی بر شناخت کالیگرافی، جنبش نقاشی انتزاعی، درک عالی‌تر طبیعت چیزها، بودایی، چهره‌های نقاشی انتزاعی، خاستگاه، انسان، درک، بازگشت، زندگی، روان، فلسفه، جهان، خاستگاه هنر چین، قوانینی، هنر چین، آشکار نشانه‌های بصریکایگرافی، قانون تغییرناپذیر طبیعت، کائنات

خلاصه ماشینی: "اندیشه‌ی تائوگرا که قبلا در قالب مکتبی در میان مکاتب دیگر چینیان گم بود،رفتهرفته بالید و از این میان خود را ساخت،تا بدانجا که«فانگ‌یو-لان»آن را بعدها،مذهب مسلم چین در کنار آئین کنفوسیوس دو شق محکم اندیشه‌ی چینی به حسابمی‌آورد،و درست از اینجاست که هنر چین با آمیزه‌ای از باورهای تائوگرا رشد کردو برای همیشه ماندگار شد. قانون تغییرناپذیر طبیعت که تائوگرانان بر آن بودند،با«واژه چه آنگ تغییرناپذیر،( qnahc )که می‌توان به ابدی نیز بازگرداند-بر آن استکه اشیاءو چیزها بغییر می‌کنند،اما،قوانینی که بر این تغییرات حکم می‌رانند،تغییرناپذیرند»ازاین‌رو آنچه در قالب هنر در این قلمرو فکری بار آمد،واسطه‌هاییاست،به درک و روسوخ به ماهیت اشیاء و از آن میان به هستی چیزها،همانی که دستیازیدن به آن حکیم فرزانه را خرسند می‌کند. اما سرشت خط چینی چنین است که هرکه دستی درواژه‌نگاره‌ها دارد می‌تواند چینی بخواند و بفهمد بی‌آن‌که صدائی از این زبان بداند10»به بیان دیگر خط چینی در بارشکلی خود بازدارنده نشانه‌های زبانی،است،گونه‌ای تصویرنگاری،اما در مقابل و تمایزش با دیگر نشانه‌های زبانی،فنولوزا می‌آورد«زبان‌های دیگر ارتباطشان را با طبیعت از دست داده و به الفبا تبریلشده‌اند11."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.