Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی: نگاهی به آثار نقاشان دفاع مقدس در زمان جنگ و پس از آن

نویسنده:

(2 صفحه - از 4 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ،آثار نقاشان دفاع مقدس ،جنگ ،هنر ،نقاشان دفاع مقدس در زمان ،دفاع مقدس در زمان جنگ ،ایران ،آثار ،انقلاب ،نقاشان جنگ و دفاع مقدس ،رنگ ،جنگ ایران و عراق ،غربی ،نقاشی جنگ گرایش پیدا ،سبکهای ،بیان تصویری جنگ و مسایل ،طبیعت‌گرایی ،نقاشی نگاهی به آثار نقاشان ،گرایش هنری انقلابی ،هنر شیوه متفاوت و غربی ،تقسیم‌بندیهایی ،جامعه ،ایران و عراق ،چهره‌هایی ،تاثیر هنرهای انقلابی ،نقاشی تاثیر ،مردم ،شیوه‌ای طبیعت‌گرا ،نقاشی بیش از بقیه سبکها ،سبکهای هنری غربی

خلاصه ماشینی:

"به نظر می‌آید که این مسئله(شرایط اجتماعی جنگ)خو می‌ توانست زیربنای بسیار خوبی برای رشد نقاشی در ایران باشد و اندکی از فشارهای تقلیدگونه‌ از سبکهای غربی بکاهد و در این فرصت فراهم آمده نقاشان نقبی به درون اندیشه‌های هنری‌ خود بزنند و راههای تازه‌ای برای بیان تصویری جنگ و مسایل پیرامونی آن بیابند هرچند که‌ چنین نشد. آثار اولیه او طبیعتگرایی از نوع ضعیف آن‌ و آنچه که به آن ادبیاتی می‌گوییم،می‌باشد در آثار متاخر خود تغییراتی نه ممتد بلکه گاه از اینجا و گاه از آنجا دیده می‌شود که به نظر من تاثیرات مخرب مدرن‌گرایی از نوع فرمالیستی‌ آن می‌باشد و آنچه که در این آثار اخیر چلیپا اشتراک دارد برخوردی فرمالیستی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) با کار و توجه بیش از حد به عناصر صرف‌ بصری از جمله رنگ،فرم،و بافت که حتی‌ تاثیر نقاشان جوانتر و یا نقاشان غربی معاصر به شکلی ناخودآگاه بر ایشان قابل مشاهده‌ است گرچه خطوط کارهای پلنگی شاید ریشه در خطوط نوشتاری ایرانی-اسلامی( آنهم به شکل ناخودآگاه)داشته باشد اما آثار او از عدم دستیابی به راه حلی تصویری و عدم ساختارهای منجسم رنج می‌ برد. این مسئله(شرایط اجتماعی جنگ)خود می‌ توانست زیربنای بسیار خوبی برای رشد نقاشی در ایران باشد و اندکی از فشارهای تقلیدگونه از سبکهای غربی بکاهد و در این فرصت فراهم آمده‌ نقاشان نقبی به درون‌ اندیشه‌های هنری خود بزنند و راههای تازه‌ای‌ برای بیان تصویری جنگ و مسایل پیرامونی آن بیابند هرچند که چنین نشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.