چکیده:
آنچه در این نوشتار مورد نظر است:1-قرآن کریم مجموعهای منسجم است و این انسجام در سورههای قرآن قابل پیگری است
تا آنجا که انسجام سوره به روشنی نمایان گردد.2-سوره تحریم به عنوان یک نمونه انتخاب شده است.در این سوره با نگاه ابتدایی
موضوعات فراوان و متفاوتی مطرح شده است و با دقت مشخص میشود که همه این بحثها بر
یک محور بوده و توضیح یک مطلب از جهات مختلف به شمار میروند.3-نکته قابل توجه دیگر پرده برداشتن از یک توطئه وسیع اجتماعی است که بحثهای
جانبی آن به روشنگری بیشتر بحث کمک مینماید.
خلاصه ماشینی:
"ولی شکل دیگر ارتباط آیاتاینست که همه آیات سوره در تکمیل بیان یک موضوع خاص ارائه شده باشند معنای چنین ارتباطی این است که:هر سوره قرآن مطلبی را مورد توجه و بررسی قرار میدهد و از زوایای مختلف به بحث درباره آن میپردازد.
در آیه فوق چند نکته مورد توجه است:1-پیامبر اکرم(ص)-به هر دلیل-سری را با یک تن از همسران خود مطرح کردند، با قرائت آیات بعد معلوم میشود که این سر خبری مربوط به آینده امت اسلامی-پس از رسول خدا-بوده است.
»(البقره، 285)در برابر ایمان کفر نیز از مراتب و مصادیقی برخوردار و در قرآن کریم به مصادیق مختلفی از آن اشاره شده است از جمله:الف-کفر به وحدانیت خدای رحمان«کفروا بالله»ب-کفر به انبیاء و شریعت الهی اعم از اینکه به همه آنها کفر بورزد مانند قوم ثمود که:«کذبت ثمود المرسلین(الشعرا، 141)»و یا به برخی از آنها مانند کفار اهل کتاب که به شریعت حضرت موسی و یا حضرت عیسی مؤمن بودند ولی به قرآنو پیامبر اسلام کفر ورزیدند.
حکمی که با توطئه و با فتنه و فساد پس از پیامبر اکرم(ص)زیر پا نهاده شد و در حقیقت منظور از«الذین کفروا»در آیه فوق گویا همانها هستند که فرمان الهی را درباره امامت امیر المومنین علیه السلام نپذیرفتند از اینرو این آیه نیز دقیقا در بیان نکتهای دیگر در ارتباط با همان بحث اصلی سوره و افشای توطئه مورد نظر است."