Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط آیات در سور قرآن کریم با نگاه به سوره التحریم

نویسنده:

ISC (25 صفحه - از 117 تا 141)

کلیدواژه ها : سیاق ،ارتباط ،تناسب ،سبک ،سوره تحریم ،همسران پیامبر(ص) ،همسران نوح و لوط ،همسر فرعون ،ولایت و جانشینی

کلید واژه های ماشینی : قرآن کریم ،همسران ،خدا ،پیامبر اکرم ( ص ) ،سوره‌های قرآن ،کفر ،ارتباط آیات در سور قرآن ،سور قرآن کریم با نگاه ،توبه ،ارتباط ،اسلامی ،سوره تحریم ،رسول اکرم ( ص ) ،رسول خدا ( ص ) ،نور ،همسران رسول اکرم ،سوره‌های قرآن کریم ،نگاه به سوره التحریم ،ایمان ،کتاب ،خداوند ،همسران پیامبر ،همسران رسول خدا ،سوره‌های قرآن قابل پیگری ،سخن ،همسران پیامبر اکرم ،بیان رازگوئی رسول اکرم ،توبه نصوح ،پیامبر اسلام کفر ،انسجام در سوره‌های قرآن

آنچه در این نوشتار مورد نظر است:1-قرآن کریم مجموعه‌ای منسجم است و این انسجام در سوره‌های قرآن قابل پیگری است تا آنجا که انسجام سوره به روشنی نمایان گردد.2-سوره تحریم به عنوان یک نمونه انتخاب شده است.در این سوره با نگاه ابتدایی موضوعات فراوان و متفاوتی مطرح شده است و با دقت مشخص می‌شود که همه این بحث‌ها بر یک محور بوده و توضیح یک مطلب از جهات مختلف به شمار می‌روند.3-نکته قابل توجه دیگر پرده برداشتن از یک توطئه وسیع اجتماعی است که بحث‌های جانبی آن به روشنگری بیشتر بحث کمک می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"ولی شکل دیگر ارتباط آیات‌اینست که همه آیات سوره در تکمیل بیان یک موضوع خاص ارائه شده باشند معنای چنین ارتباطی این است که:هر سوره قرآن مطلبی را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد و از زوایای مختلف به بحث درباره آن می‌پردازد. در آیه فوق چند نکته مورد توجه است:1-پیامبر اکرم(ص)-به هر دلیل-سری را با یک تن از همسران خود مطرح کردند، با قرائت آیات بعد معلوم می‌شود که این سر خبری مربوط به آینده امت اسلامی-پس از رسول خدا-بوده است. »(البقره، 285)در برابر ایمان کفر نیز از مراتب و مصادیقی برخوردار و در قرآن کریم به مصادیق مختلفی از آن اشاره شده است از جمله:الف-کفر به وحدانیت خدای رحمان«کفروا بالله»ب-کفر به انبیاء و شریعت الهی اعم از اینکه به همه آنها کفر بورزد مانند قوم ثمود که:«کذبت ثمود المرسلین(الشعرا، 141)»و یا به برخی از آنها مانند کفار اهل کتاب که به شریعت حضرت موسی و یا حضرت عیسی مؤمن بودند ولی به قرآن‌و پیامبر اسلام کفر ورزیدند. حکمی که با توطئه و با فتنه و فساد پس از پیامبر اکرم(ص)زیر پا نهاده شد و در حقیقت منظور از«الذین کفروا»در آیه فوق گویا همانها هستند که فرمان الهی را درباره امامت امیر المومنین علیه السلام نپذیرفتند از اینرو این آیه نیز دقیقا در بیان نکته‌ای دیگر در ارتباط با همان بحث اصلی سوره و افشای توطئه مورد نظر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.