Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی و اندیشه انتقادی معاصر (تبارشناسی و کارکرد فرم در هنرهای تجسمی)

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : فرم، تجسمی، باهاوس، کارکردهای، فرمالیست‌ها، هنرهای تجسمی و اندیشه انتقادی، نقاشی، تبارشناسی و کارکرد فرم، زبان، نشانه‌های، مدرسه، قرن بیستم، شکل، معنا، روسی، انتزاعی، مناسبت، مدرنیسم، عناصر، ساختار، تجربه‌های، ادبی، فهم، پژوهش‌های، جریان، کارشان، مدرسه‌ی هنرهای کاربردی باهاوس، فرمالیست روسی، مدرسه باهاوس، نشانه‌های تصویری

خلاصه ماشینی: "از سوی دیگری‌ برویم،چرا ظرفیت‌یابی و توان تازه‌ی عناصر تجسمی را همان کارکردهای جدید موضوع می‌ دانیم؟و در آخر چرا شکل آثار،سویه‌ی هنری آنها به حساب می‌آید؟ مهمترین پیشینه نظری که در سده‌ی بیستم،فهم تازه‌ای از برتری شکل به محتوا را پیش کشید و دامنه‌ی مباحث جذابش در شکل‌گیری هنر انتزاعی نقش کلیدی داشت«آثار گروهی از پژوهشگران و نظریه‌پردازان ادبی روسی است که در دهه‌های 0191 و به ویژه 0291 در روسیه(و اتحاد شوروی)به فعالیت فکری خود ادامه می‌دادند و سرانجام کارشان به دلیل سانسور استالینی متوقف شد. این مهم،یعنی توجه به الگوها و کارکردهای نشانه‌های زبانی در قلمرو پژوهش‌های زبان‌ شناسان،وقتی برای نظریه‌پردازان هنرهای تجسمی و تجربه‌های فرازبانی،یک اصل بنیادین به‌ حساب می‌آید که به دستاوردهای انتقادی ژاک دریدا درباره تعریف«زبان»بازگردیم. بر خلاف تعریفی که ساختارگرایان از«زبان»به عنوان دایره‌ای از نشانه‌ها،گفتاری و نوشتاری‌ ،به دور از نشانه‌های تصویری،ارائه کرده بودند،دریدا نشان داد،هرنوع تعریفی از نشانه‌ تعریفی از زبان است،به بیان دیگر«زبان»محدوده‌ای است که تمام نشانه‌های دیداری در آن‌ نیز جای می‌گیرند،به این اعتبار راه تحلیل نشانه‌های تصویری از دل‌نشانه‌های زبانی می‌گذرد و تمام تجربه‌های فرازبانی در اینجا هنرهای تجسمی جز نشانه‌های زبانی به حساب می‌آیند. آنجا که فرم را کیفیت ساختاری(صوری)موجود در حجم‌ها می‌دانند و«فرم و فضا»،«فرم و عملکرد»از مفاهیم بنیادینی است در این رشته که از ریشه‌ها به جریان سازنده و پویای مدرسه‌ی هنرهای‌ کاربردی باهاوس بازمی‌گردد که خود وام‌دار نظریه‌ی زیبایی‌شناخی فرمالیست‌هاست و نمونه‌ی مثال‌زدنی دیگر،فهم تازه‌ی ما از مناسبت نماها در هنر سینماست،که موجب تحولی‌ شگرفت در هنر تدیون گشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.