خلاصه ماشینی:
"با رویکرد به این دنیای پر رمز و راز،درونگرا،تابع تقدیر،غیر قابل پیشبینی و رویایی،فضایی در آثارشان آفریدند که غرب،با وجود ادعاهای بسیار،تا محمد عبد الله (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ایران نخبگانی مانند میرزا ابو الحسن خان غفاری (صنیع الملک)،محمود خان صبا(ملک الشعرا)، اسماعیل خان جلایر و...
قمری،هنرهای تجسمی در جهان اسلام،با بحران روبهرو شد و دقیقا در شرایطی که نخبگان غربی در عالم ادبیات و هنر به ارزشهای فرهنگ شرق و به ویژه جهان اسلام رو میآورند،هنرمندان نقاش این کشورهای از ارزشهای متعالی و فرهنگ تصویری معنوی خودی رو گرداندند و در آغوش آکادمیسیم محتضر اروپایی پناه گرفتند.
ولی از همان زمان و به ویژه در ایران(و بهطور یقین در دیگر کشورهای اسلامی نیز)شاهد تلاش نخبگانی هستیم که کوشش داشتند تا به دامان«بسته»و محتضر آکادمیسم اروپایی در نیاویزند و با حفظ ارزشهای فرهنگ تصویری و همچنین مدرنیسمی که ناگزیر از رو یا رویی با آن بودند،شالوده فرهنگ تصویری نوینی را فراهم آوردند که دارای اصالت،هویت ملی و جهان بینی معاصر باشد."