Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی: طراحی در ایران (دوره قاجار)

نویسنده:

(2 صفحه - از 18 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : طراحی ،دوره قاجار ،نقاشی ،ایران ،هنر ،صنیع‌الملک ،مدرسه ،دار الفنون ،روزنامه ،طراحی طراحی در ایران دوره ،ایران دوره قاجار ،اروپا ،تاسیس ،آموزش هنر نقاشی تاسیس ،غرب ،تاسیس دار الفنون ،طراحی در ایران ،دار الفنون به تحصیل نقاشی ،لیتوگرافی ،استاد ،امیر کبیر ،شیوه نقاشی غربی ،دار الفنون اسلامبول تاسیس ،مدرسه صنایع مستظرفه ،آموزش هنر نقاشی در ایران ،ابو الحسن خان ،کمال‌الملک ،تقلید ،آموزش ،روزنامه دولت علیه ایران

خلاصه ماشینی:

"»و در دو شماره بعد همان روزنامه به تاریخ 72 شوال،ضمن تبلیغ این مدرسه برای عموم،شیوه تدریس صنیع الملک را این‌گونه شرح می‌دهد: «صنیع الملک روزهای شنبه را خود به تعلیم شاگردان خواهد پرداخت و سایر ایام،شاگردان در همان نقاش‌خانه از روی‌ پرده‌های کار استاد و صورت‌ها و باسمه‌های فرنگستان و غیره به مشق نقاشی و تحصیل این صنعت بدیع می‌پردازند. آثار اولیه دوران قاجار به‌خوبی نشان می‌دهند که چگونه هنرمند قاجار با حفظ اصالت‌های خود از نقاشی غرب‌ نیز بهره برده است،به عبارتی قالب اصلی نقاشی این زمان هنوز کاملا ایرانی است،و عنصر غربی،چیزی است که به آن‌ اضافه و در آن حل می‌شود. طراحی برای روزنامه، اول‌بار توسط ابو الحسن خان صنیع الملک که در اروپا علاوه بر نقاشی،در امور چاپ و لیتوگرافی نیز تحصیل کرده بود به‌ دستور شاه که از او خواسته بود تا روزنامه را«به صورت آبرومند و بهتری درآورد،ضمنا در هر شماره تصاویری از رجال و شخصیت‌های درباری و سیاسی و مناظر تهران و بعضی وقایع و اتفاقات،نقاشی و چاپ کند. وی نیز مانند برادرش(کمال الملک)در دار الفنون به تحصیل نقاشی پرداخت، و دو سال بعد از انتشار روزنامه‌"«شرف»در سال 2031 قمری در آن فعالیت خود را آغاز کرده و به ترسیم چهره‌ها و شخصیت‌های ایرانی و خارجی و مناظر ایرانی به شیوه لیتوگرافی از روی عکس و در قالب طبیعت‌گرایی پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.