Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 41 تا 62)

کلیدواژه ها :

وحی ،استشراق ،مستشرق ،انگیزه‌ها ،تبشیری ،علمی ،قرآنپژوهی ،رسالت محمدی ،قرآن</P><P>پژوهی

کلید واژه های ماشینی : مستشرقان، قرآن، اسلام، خاورشناسان، روایات، یهود، اذان، وحی، نقد، انگیزه

از جمله کسانی که در سده‌های گذشته، به ویژه عصر حاضر به مطالعات&lt;/P&gt;&lt;P&gt;وسیعی درباره قرآن دست زده و منشا آثار گوناگونی شده‌اند، مستشرقان هستند.&lt;/P&gt;&lt;P&gt;مستشرقان از جهت اهداف و انگیزه و در نتیجه افکار و آثار علمی در یک سطح نبوده، بلکه طیف وسیعی از غرض ورزان معاند تا محققان منصف را تشکیل می‌دهند.مطالعات قرآنی خاورشناسان غالبا بر اصول و ضوابطی مبتنی است که نتایج آن برای مسلمانان غیر قابل قبول می‌گردد.این مقاله کوششی است در ارائه اهم اهداف و عملکردهای مستشرقان در مطالعات قرآنی آنان، و بیانی در ضرورت آسیب‌شناسی آن.

خلاصه ماشینی:

"معرفت، 110 الی 242:القرآن و ثقافات عصره، ایازی، قرآن و فرهنگ زمانه) ثانیا:درباره اثرپذیری قرآن از تورات و انجیل باید سؤال کرد که با توجه به آنکه رسول خدا(ص)قسمت اعظم عمر خویش را در مکه سپری کرد و به گواه تاریخ، یهود و نصاری در این شهر پایگاهی نداشته‌اند، چگونه آن حضرت با محافل یهود و نصاری ارتباط برقرار کرده و مطالبی از آنان فرا گرفته است؟ضمنا قرآن در مقابل اعتقادات یهود و نصاری چه موضعی اتخاذ کرده است؟آیا همه را پذیرفته و تصدیق و ترویج کرده یا بسیاری را تکذیب و احیانا به نقد کشیده است؟واقعیت آن است که قرآن در مقابل مطالب تورات و انجیل عصر پیامبر و به عبارت دیگر اعتقادات یهود و نصاری به دو گونه موضع‌گیری کرده است:- 2-2-انگیزه‌های علمی از انگیزه‌های مهم مستشرقان در مطالعات فرهنگ ملل شرقی به طور عام و پژوهش‌های اسلامی، قرآنی به طور خاص، انگیزه علمی است. D. Person)در آن درج شده و اخیرا این مدخل به طور مبسوط مورد نقد قرار گرفته و با عنوان«القرآن الکریم من المنظور الاستشراقی»به قلم محمد محمد ابو لیله مصر، 1423/2002 به -تالیف دائرة المعارف خاص پیرامون قرآن کریم 1 -گردآوری معجم‌های موضوعی از قرآن کریم 2 -ترجمه قرآن به زبانهای زنده اروپایی و زبانهای دیگر 3 محورهای مهم در تحقیقات قرآنی مستشرقان از آنچه گذشت نتیجه‌گیری می‌شود که مستشرقان مطالعات گسترده‌ای درباره قرآن انجام داده‌اند، در عین حال می‌توان صرف از نظر از انگیزه‌های آنان، اهم محورهای تحقیقاتی مستشرقان را در موارد زیر بر شمرد: 1-قرآن مولود وحی نیست و به عبارت دیگر وحی نوعی تجربه ذهنی است یا نوعی از نبوغ فکری است و یا حتی تظاهر صرع و هیستری است(الجندی، 338، -طبع رسیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.