Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی: طراحی در ایران (دهه 20 - بخش دوم)

نویسنده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : طراحی، نقاشی، آشنایی دانشجویان هنرکده هنر دانشگاه، پیشگامان نقاشی معاصر ایران، ایران، دانشجویان، طبیعت، موریزی‌نژاد آشنایی دانشجویان هنرکده هنر، استاد جوادی‌پور تفاوت شیوه کار، سوژه

خلاصه ماشینی: "»2برخورد آنی با طبیعتی که هر لحظه در حال‌ دگرگونی بود و به ثبت این لحظات که منجر به بروز و ثبت‌ حالات عاطفی هنرجویان نیز می‌گردید،در مقابل‌ تفنن‌کاری‌ها و جزئیات‌پردازی دقیق و پرحوصله پیروان‌ کمال الملک قرار می‌گرفت،و نهایتا شیوه‌ای تازه در برخورد با موضوع را پیش روی نقاشان قرار داد،که آن ثبت فوری‌ لحظات گذرا در طراحی و نقاشی‌هایشان بود. استاد جوادی‌پور تفاوت شیوه کار خودشان را با (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیروان کمال الملک این‌گونه شرح می‌دهند:«شاگردان‌ کمال الملک خیلی زیاد ریزه‌کاری و دقت به خرج می‌دادند،و برای یک طرح ساعت‌ها وقت می‌گذاشتند. 11 در دهه بیست،به رغم این‌که اثری در خور توجه که حاکی از بصیرت کامل نقاش ایرانی از جریان مدرن در هنر باشد،در حیطه طراحی و نقاشی به وجود نیامد،با وجود مخالفت‌هایی‌ که با نقاشان نوگرا هم از جانب مردم و هم از جانب نقاشان‌ سنت‌گرا می‌شد،و با همه بی‌توجهی و گاهی سونظر که دولت‌ وقت نسبت به آن داشت،ولی دهه استقرار نقاشی مدرن است. ص. 891 (3)-گفتگوی حضوری با استاد جوادی‌پور (4)-«پیشگامان نقاشی معاصر ایران»ص 07 (5)-پرویز کلانتری در نامه‌ای به تاریخ 84/90/21 به خانم بهجت صدر،رئیس‌ گروه هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبا این‌گونه می‌نویسد: 1-برای همه ما روشن است که روش تعلیماتی قدیم دانشکده روش کهنه‌ای‌ بوده و از روی آکادمی بوزار پاریس،و شاگرد پس از فارغ التحصیل شدن اقلا صد سال از جریان هنر عقب بوده و با تعلیمات دانشگاه نمی‌توانست خودش‌ را با زمانه تطبیق دهد. 46-261 (6)-«پیشگامان نقاشی معاصر ایران»،ص 7 (7)-استاد حمیدی در خاطرات خود از مدتی که در فرانسه بودند اشاره می‌کنند که با«خوان میرو»ملاقات داشته و مدتی نیز با«دنوایه»همکاری داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.