خلاصه ماشینی:
"حتی آثار ترسیمی خاور دور مانند چین که فاقد کثرت رنگ بوده و در زمانی کوتاه و در اثر تمرکز هنرمند ایجاد شدهاند،نیز نشانه تمایز یا شناسایی طراحی از نقاشی نیست و در واقع بر اساس الگویی فرهنگی ترسیم گشتهاند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که وجود رشتهای مستقل و یا آثار مجزا با عنوان طراحی صرفا مربوط به دورهایست که تجلیات شخصی اثر هنری و جلوهگریهای تجربی هنرمند مورد علاقه و نقد قرار میگیرد لذا آغاز حضور آثار ثبتشده و امضادار توسط هنرمندان در حوزه طراحی با اهمیت یافتن مضاعف تجارب فردی همزمان است.
موضوعات آثار هنری نیز به تاثیر از دگرگونیها دستخوش تکثر شده است و متاثر از اهمیت طراحی برای خلاقیت قابل دسترس و همگانی گشته،به طوری که باورهای رایج ما را در باب اثر والا و هنرمند فرهیخته دگرگون میسازد و ممکن است ناخودآگاه نسبت به آن خصمانه برخورد کنیم."