خلاصه ماشینی:
"و اما پروژه کلیسای پاول جزو مخاطرهآمیزترین ماموریتهایی قلمداد میشود که تا به حال در جمهوری فدرال وجود داشته،در دههی هشتاد، شهرداری فرانکفورت تصمیم بر این گرفت تا مسابقهای بین عدهای از هنرمندان سرشناس آلمان بر روی یکی از ستونهای عظیم الجثه کلیسای پاول ترتیب دهد.
شرکت این دو نقاش لایبزیگی نیز،هم به خاطر شجاعت آنها و هم از روی نوعی اجبار بود چرا که کلیسای پاول قدیمیترین سمبل برای دموکراسی و وحدت آلمان است و از طرفی نیز یادآوری تاریخ مشترک این سؤال را مطرح میکند که آیا آیندهی مشترکی هم وجود خواهد داشت.
گروتسکه شخصیتی است که از او نمیتوان تصاویر شعاری شهری مثل مجسمههای مذهبی با نمایندگیهای شکوهمند را انتظار داشت،در اثر کلیسای پاول وی تاریخ را بر روی یک قطعهی عینی میچسباند:در این اثر او حرکت گروهی از نمایندگان مردم را طراحی میکند(در سال 8481 ششصد نفر در فرانکفورت گردهم آمده بودند)و این حرکت را تا سی و سه متر طول و سه متر ارتفاع بر دیوارهی گچی به نمایش گذاشته."