خلاصه ماشینی:
"»1 حرکتی که در سالهای سی در طراحی برای مطبوعات آغاز شده بود،در دهه چهل به اوج شکوفایی خود تا این زمان میرسد.
شاید به این خاطر که او تنها نقاشی بود که به طور جدی به سمت خاور دور نگاه کرد.
6 به طور کلی از نقاشان دهه چهل میتوان به عنوان نسلی نام برد که«یکی از مشخصههای آن این نکته بود که دریافت کجا ایستاده است.
برای اینکه قضاوت درستتری از میزان کار نقاشان و طراحان شاخص این دهه داشته باشیم،به عنوان نمونه میتوان اردشیر محصص را مثال آورد که آقای«مجابی»در خصوص وی نقل میکند«در چند سفری که با یکدیگر همراه بودیم،گاه شد تمام روز از سپیدهدم تا نیمه شب علی الدوام به کار پرداخته و تنها با یک بله و یا نه در گفتگو شرکت جسته است.
در حقیقت دانشکده هنرهای زیبا،که روزی خود آغازکننده جریان نقاشی مدرن در ایران بود،بعد از گذشت قریب سه دهه تبدیل به مرکز متحجری در زمینه هنر شده بود.
به همین علت در این زمان بیش از هر وقت دیگری،گالریها و نگارخانههای متعدد جهت نمایش و فروش آثار و آموزش هنر،تاسیس میگردد،و این هر دو عامل که به نوعی بخش عمدهای از نیازهای اقتصادی غالب نقاشان را برطرف میسازد،در رشد کمی و کیفی طراحی و نقاشی بسیار مؤثر هستند.
زیرا اگرچه در این دهه شاهد رشد شتابان هنر بودیم،اما در همین حرکت شتابان تنها کسانی راه را درستتر تشخیص دادند که سالهای بحرانی گذشته را تجربه کرده بودند،و مفتون برخی از هیاهوهای پوچ این سالها نشدند."