خلاصه ماشینی:
"رابطه همنشینی در دستبافتهها چه از لحاظ رنگبندی و چه از لحاظ ترکیب نقوش و نیز جانشینی دالهای مختلف در یک ترکیب از دیرباز ذهن هنرمندان را به خود مشغول کرده است،به عنوان مثال در گزینش رنگها سعی شده است یا از رنگهای متضاد استفاده شود که با گزینش رنگهای متباین به یک ترکیب مجکم رهنمون شوند مثل فرشهای سنگشکو3و یا از رنگهایی استفاده میشود که دارای کنتراست رنگی بسیار پایینی هستند و نیز از طریق محور جانشینی به محور همنشینی هماهنگ دست پیدا کنند مثل فرشهای پولونز4آنچه در مقوله رنگ مهم است اینکه هیچ وقت سعی نشده در گزینش رنگها، از ترکیبی که در مجاورت هم قرار گرفتن آن رنگها،منتج میشود غافل بمانند به سخن دیگر هر انتخابی برای هدفی عالی صورت میگرفته،که در نهایت محور همسازگی/همنشینی مدنظر هنرمند بوده است."