خلاصه ماشینی:
"گسترش و حاکمیت نقاشی غیر فیگوراتیو در نیمه اول دهه پنجاه به شکل بیریشه و بیمحتوای خود بازتاب بحرانی است که جامعه در آن سالها با آن مواجه بود و هر لحظه میرفت تا تبدیل به انفجاری شود.
1 و یا منتقدی بعد از دیدن نمایشگاهی از نقاشی و مجسمه اینگونه مینویسد:«نمایشگاه نقاشان معاصر گواه نمایانی از رکود و خلاقهی فکری هنرمندانی بود که شدیدا دلبستگی خود را به مکتب مدرنیسم غرب حفظ کرده و بیآنکه از پایه و ریشه این مکتب و تحولات آن به درستی آگاه باشند،از هنر بومی خویش هم طرفی نبستهاند»2 با وجود حاکمیت و گسترش نقاشی انتزاعی در دهه پنجاه،تقریبا چیزی به اسم طراحی انتزاعی وجود نداشت.
طبعا با وجود حاکمیت نقاشی غیر فیگوراتیو،در دانشگاهها نیز برخلاف دهههای سی و چهل به طراحی فیگوراتیو کمتر بها داده میشد،اما با این وجود کماکان واحدهای طراحی هم به شکل آکادمیک و غالبا از روی مدل زنده آموزش داده میشد."