Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی گرافیک: نشانه شناسی در دستبافته های ایران (بخش پایانی)

نویسنده:

(1 صفحه - از 20 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : نشانه، بازنمایی، مدلول، دال، انتزاع، نشانه‌شناسی، دستبافته‌های ایرانی، بازنمایی واقعیات محسوس در دستبافته‌های، ایرانی، افلاطون، هنر، تصویر، دریدا، سوسور، سینما، نشانه‌شناسی در دستبافته‌های ایرانی، واقعیات، نظریه، مصادیق، دال‌های نگارین اهمیت، دستبافته‌های ایرانی حائز اهمیت، دال نگارین، واژه، مدلول از طریق دال، نظریه افلاطون، تصویر نگارین، راه استفاده از بازنمایی، هنر بهترین راه استفاده، قراردادهای تصویری، مصداقی نگارینه‌ای در پی‌گفتار سوسور

خلاصه ماشینی: "به نظر او انگاره سوسور با اشکالات عدیده‌ای روبرو است‌ و نمی‌توان گفت دال و مدلول در یک نشانه دو روی یک سکه‌ هستند حتی وقتی که کسی معنای یک واژه را در فرهنگ لغت‌ جستجو می‌کند،در واقع با معانی مترادفی روبرو می‌شود که در مقابل یک واژه قرار دارد و این خود متضمن دال‌های تازه‌ای است. برای اینکه مصداقی نگارینه‌ای‌ در پی گفتار سوسور و دریدا از دستبافته‌های ایرانی،بیاوریم، می‌توان به بن نگاره‌ی بته جقه(شکل شماره 3)اشاره کرد،که اگر با دیدگاه سوسوری به بررسی آن بپردازیم به مدلول‌هایی که در زیر آمده،باید نظری داشته باشیم: -1 آیا بته جقه(5)نشانه‌ی یک سروی است که بر اثر بادی سر خم‌ کرده است؟ -2 آیا نشانه‌ی میوه درخت کاج است؟ -3 آیا نشانه‌ی رد یا اثر مشت گره خورده بر روی شیئی است؟ -4 آیا نشانه‌ی مرغی است که سر در گریبان دارد؟ -5 آیا نشانه‌ی گلابی است؟ -6 آیا نشانه‌ی زنی است چادر به سر؟ -7 آیا ناشنه‌ی زنی است که بچه‌ای در شکم دارد؟ با بررسی متد ساختار گرایانه‌ی سوسوری در مورد یک نشانه‌ای‌ مثل بته جقه به مفاهیم مختلفی می‌رسیم که هرکدام از آنها می‌توانند معناهای ضمنی یک نشانه باشند،برای این که از این همه‌ تشتت آرا خلاص شویم یکی از بهترین راه‌ها متد فرافکنانه‌ی‌ دریدایی است،اینکه این نگارینه نشانه‌ی چه چیزی نیست؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) پی‌نوشت‌ها: (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.