Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی: طراحی در ایران (دهه 70)

نویسنده:

(2 صفحه - از 14 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : طراحی، نقاشی، دهه هفتاد، هنر، نمایشگاه آثار نقاشان ایرانی، طراحی در ایران، نوگرایی، تاثیر گرایش‌های تازه نقاشی، درک نقاشان ایرانی از هنر، دهه هفتاد شاهد

خلاصه ماشینی:

"طراحی‌ طراحی در ایران دههء 07 حسن موریزی‌نژاد طراحی را در دهه هفتاد باید از منظری دیگر نگاه کرد زیرا در این زمان هم به لحاظ کمی و هم از جهت کیفی تعداد افرادی که به امر طراحی می‌پردازند به مراتب بیش از گذشته است. اگر فرضا در دهه قبل می‌شد از افرادی نام برد که به طراحی به شکل جدی می‌پرداختند،در دهه هفتاد این‌ تعداد به حدی است که اسم بردن از همه آنها فهرست مطولی خواهد شد اتفاقاتی نظیر نمایشگاه‌ سالانه طراحی درنگارخانه برگ،دو نمایشگاه گسترده طراحی در موزه معاصر تهران‌ ،برپایی نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی طراحی در نگارخانه‌ها و تشکیل کارگاههای‌ آزاد طراحی گواه این امر هستند. اگر تمایز بین نقاشی و طراحی در گذشته به واسطه نوع برخورد هنرمند و ابزارهایی که استفاده می‌کرد کار چندان دشواری‌ نبود،در دهه هفتاد شاهد مخدوش‌شدن مرز میان این دو هستیم. اگر شروع این نوگرایی در کاری وی را به نوعی توجه به‌ اکسپرسیونیسم(در دهه شصت)قلمداد کنیم،در پایان دهه هفتاد توجه به عنصر تصادف و کشف‌ روابط اتفاقی بین عناصر مهمترین خصیصه آثار اوست«او از اتفاق یا تصادفقاتی که پیرامونش‌ صورت می‌گیرد،کمال استفاده را میبرد،این‌ اتفاق‌ها می‌تواند شامل قرارگیری تصادفی چند تصویر کنار یکدیگر،تلفیقی از یک طراحی در کنار عکس،نوشته‌های دفترچه یادداشت، رنگ‌مالی‌های بوم یا دیوار و... (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرهاد گاوزن احمد وکیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نصرت اله مسلمیان که از همان ابتدای فعالیت خود،و در اوج گرایش به واقع‌نمایی دهه پنجاه، نشان داد که هنرمندی طالب نوگرایی است،در دهه هفتاد نوع نگرش و شیوه کارش تاثیر زیاد و گاه ماندگاری روی بسیاری از نقاشان جوان داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.