Skip to main content
فهرست مقالات

هنر جدید: باغ ایرانی (سایه ی پردیس جاوید بر زمین خاک)

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : باغ ،درختان ،معماری ،ایرانی ،باغ ایرانی ،آب ،فرش ،کاخ ،باغ ایرانی فضای سبزی ،منظره‌ی ،غزنه ،درختان باغ‌ها و نقاشی‌های ایرانی ،اسلام ،دیوار محصور ،فضایی ،معماری ایران ،مکان ،محصور ،باغ‌های ایران به‌خلاف معماری‌های ،نقاشی ،زندگی ،طراحی ،سایه‌ی پردیس جاوید بر زمین ،فرش‌های باغی صفوی ،درختان باغ‌های ایرانی ،شاعران غزنه ،طراحی فرش‌های ایرانی ،باغ‌های شاه ،معماران ایرانی در مهندسی آب ،جهان

خلاصه ماشینی:

"«کوروش کبیر به لیزاندر گفت که در سارد باغ بزرگی ساخته (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه کاخ سلطنتی پاسارگاد و بقای یک کانال آب و به دست‌ خود در آن درخت‌ کاشته است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه باغ و کاخ هخامنشی در شوش در عصر ساسانی باغ‌های بسیار وسیع ساخته شد و«پارک‌ها که با دقت طراحی و مراقبت‌ می‌شد،گاه نزدیک بیست و پنج کیلومتر مربع مساحت داشت. گرچه این فرش توسط اعراب نابود شد،اما روح باغ در اندیشه ایرانی در همان‌ زمان دست‌کم هزار ساله بود،و در طی قرن‌های بعد،به شکوفایی خود ادامه داد. در دوران اسلامی در اطراف کاخ‌ها و مراکز حکومتی باغ‌های انبوهی ساخته می‌شد که از نظر معماری بخشی از بنا بود. آرتور پوپ در معماری ایران می‌نویسد:««از زمان‌های قدیم، باغ بخشی اساسی از زندگی ایرانی و معماری آن بوده و در موجودیت آتشکده‌های بزرگ و در تقویت نمادیشان سهم داشته است.... مشهور است که امام رضا(ع)بر سر راه خود به مرو،در آن مکان توقف کرد و هنگامی که‌ می‌خواست با خاک تیمم کند،چشمه مقدسی که هنوز هم در سراسر این باغ جاری است،برای‌ وضو از خاک جوشید. در این باغ نیز بقعه‌ای از عهد صفوی‌ ساخته شد که سنگ قدم گاه را در خود جای می‌داد و چهار طاقی کوچکی نیز چشمهء مقدس را حفاظت می‌کرد. نقاش همه توان خود را در آفرینش تنوع و گوناگونی حیرت‌انگیز این باغ به‌ کار بسته است؛تا روایتی بصری از غنای معانی و لطافت طبع شاعر بزرگ ایران،و شگفتی و حیرت شاعرانه غزنه عرضه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.