Skip to main content
فهرست مقالات

شخصیت سالم از منظر فرانکل و معارف قرآنی

نویسنده:

(28 صفحه - از 2 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : فرانکل ،قرآن ،انسان ،معنادرمانی ،شخصیت ،معنا ،روان ،فلسفه ،خدا ،مکتب ،روان‌شناسی ،روح ،زندگی ،انسان کامل ،دیدگاه ،دیدگاه قرآن ،انسان کامل از دیدگاه فرانکل ،معنادرمانی فرانکل ،اراده ،دیدگاه فرانکل ،نظریه معنادرمانی فرانکل ،منظر فرانکل و معارف قرآنی ،شخصیت سالم از منظر فرانکل ،معنادرمانی فرانکل و دیدگاه قرآن ،ماهیت ،اسلام ،ایمان ،دیدگاه معنادرمانی فرانکل ،هستی ،نظریه

خلاصه ماشینی:

"چنان‌که خداوند حکیم در قرآن کریم می‌فرمایند:«کسی که ایمان به خدا و روز جزاداشته باشد و عمل صالح انجام دهد پس برای آنها در نزد پروردگارشان اجر است»(بقره،62)و باز می‌فرمایند«خداوند درجات کسانی از شما را که ایمان آورده و کسانی که دانشبه آنان داده شده است بالا می‌برد»(مجادله،11). حال‌که از دیدگاه قرآن جنبه معنوی یا بعد روحانی انسان،حقیقت وجودی او را تشکیل می‌دهد و این حقیقت باید دارای آثار و نمودهایی باشد تااز آن طریق به شناخت انسان الهی رسید،لذت به ذکر ویژگیهای انسان الهی می‌پردازیم. هرچند در خصوصخلافت الهی انسان میان حکمای اسلامی تفاوت نظر وجود دارد اما خلافت به هرمعنایی که باشد(چه به عنوان جانشین خدا روی زمین و چه در معنای جانشین پیشینیان)،چنان مهم و باارزش است که لایق‌ترین موجودات آفریدۀ خداوند(فرشتگان)نیز به آناعتراض کرده و حسادت ورزیدند:«آیا در آن کسی را قرار می‌دهی که فساد و خونریزیکند درحالی‌که ما تو را تقدیس می‌کنیم و تسبیح می‌گوییم»(بخشی از آیات 33-30سوره بقره) 9. در دیدگاه قرآن ماهیت انسان از پیش نزد خداوند مشخص است و انسان بایددر این مسیر یا در جهت رشد روح الهی خود قدم بردارد. اضطراب در نگرش فرانکل ناشی از بی‌معنایی و بی‌هدفی زندگی است،اما اضطراب از دیدگاه قرآن ضمن دربرگرفتن مفهوم فرانکل،ناشی از عظمت مسوولیتو بار سنگینی است که بدوش انسان گذاشته شده و سایر موجودات آن را قبول نکردند(نماینده خدا روی زمین،حال به هر مفهومی در خصوص نماینده خدا). به هر حال آنچه مهم است این است که هر چند نظریه فرانکل به ابعاد مهم وجودی انسان نظیر معنویت،آزادی،اختیار،مسوولیت اشاره دارد و انسان را دارای ابعاد گوناگون در نظر می‌گیرد اما نه خاستگاهاین ابعاد را دقیقا می‌شکافد و نه هدافدار بودن آنها را مدنظر قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.