Skip to main content
فهرست مقالات

هنر جدید: هنر مفهومی

نویسنده:

مترجم:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر مفهومی، هنر جدید، اشکال هنر معاصر، نقاشی، نفی، مفهوم‌گرایی، رسانه، تاریخ، سیاسی

خلاصه ماشینی:

"پس در این صورت چه توجیهی برای این‌که یک نوع خاص از هنر را«مفهومی»بنامیم وجود دارد؟برای این نام‌گذاری،چه نوع طبقه‌بندی به کار رفته است؟آیا هنر مفهومی،هنری‌ وسیله بنیاد است،مثلا مانند نقاشی و مجسمه‌سازی:هنری که از مفاهیم و بنابراین از زبان‌ ساخته‌شده است؛چنان‌که«هنری فلینت»هنرمند در رساله‌اش«هنر مفهوم»(1691)مطرح کرده‌ است؟یا این‌که ایده‌ی هنر مفهومی به حوزه‌ی پژوهشی دیگری تعلق دارد؟ آیا در قالب تنگ دوره‌ای تاریخی به بهترین شکل می‌توان آن را درک کرد،به‌عنوان هنر یک‌ جنبش خاص،مانند ماده‌زدایی از شی‌ء هنری،که به سال‌های 6691 تا 2791 در امریکا،اروپا، انگلستان،استرالیا و آسیا مطرح بود،و لوسی لیپارد در 3791 به آن اشاره کرده است؟پس در این‌ صورت هنری که در این سال‌های اخیر شکل گرفته و نیز هنر کشورهای دیگر جهان چه‌ می‌شود؟روسیه،اروپای شرقی و چین؛آثاری که فی المثل در نمایشگاه«مفهوم‌گرایی جهانی»در 9991 به نمایش درآمدند؟یا شاید باید این آثار را نو مفهومی( neo-conceptual )نامید؟ اگر چنین است،اختلاف خاص آنها چیست؟ یا این‌که هنر مفهومی در یک تعریف کلی‌تر بهتر قابل درک است،مثلا هنگامی که می‌گوییم، نقاشی مفهومی،مجسمه‌سازی مفهومی،عکاسی مفهومی،و معماری مفهومی؟آیا در واقع،تمام‌ اشکال هنری معاصر از جهانی مفهومی نیستند؟پس آیا هنری که کاملا غیر مفهومی‌باشد وجود دارد؟اگر دارد،چگونه چیزی می‌تواند باشد؟شاید چیزی صرفا زیبایی‌شناسانه،آنچه دوشان‌ عنوان«صرفا شبکیه‌ای»را به آن داد؟اگر چنین باشد،پس زیبایی‌شناسی و مفهوم‌گرایی چه وجه‌ اشتراکی دارند که هردو می‌توانند هنر تولید کنند؟و اگر چنین وجه اشتراکی وجود ندارد،پس‌ رابطه‌ی بین هنر مفهومی و بعد مفهومی دیگر انواع هنر چیست؟ این‌ها تنها چندی از سوالاتی است که هنر آوان‌گارد دهه‌ی 0691 و اوایل دهه‌ی 0791 طرح کرد و تا امروز هم مطرح‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.