Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی: طراحان معاصر ایران (یعقوب عمامه پیچ)

معرف:

(3 صفحه - از 14 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : طراحی، نقاشی، طراحان معاصر ایران یعقوب عمامه‌پیچ، یعقوب عمامه‌پیچ، طراحی طراحان معاصر ایران یعقوب، طراحان معاصر ایران، دانشکده هنرهای زیبا، دوران تحصیل یعقوب عمامه‌پیچ، دانشکده هنرهای زیبا تحصیل، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"تاکید بر نوعی تعهد و مضامین اجتماعی در نقاشی که نوعی نقاشی و طراحی فیگوراتیو و حضور هنرمند در میان مردم و عرصه‌های اجتماعی را به دنبال داشت،و در مقابل پافشاری بر زبان نوین در نقاشی و تجربه‌گری و نوجویی،دو جریانی بودند که بدین‌ترتیب در دانشکده هنرهای زیبا مقابل‌ یکدیگر صف‌آرایی کرده بوند. با توجه به توشه‌ای که یعقوب از طراحی و نقاشی فیگوراتیو در تبریز اندوخته بود،طبعا او را بیشتر با الخاص عیاق ساخت،اما،نه خیلی زود،بلکه بعد از چند سالی در روند کاری او خواهیم‌ دید که او از هر دو(وزیری و الخاص)تقریبا به‌ یک میزان بهره برده است. یعقوب عمامه‌پیچ بعد از پایان تحصیل در دانشگاه کماکان به طراحی می‌پرداخت و با تعهدی که‌ نسبت به مردم و زمانه‌اش احساس می‌کرد،از مردم و به‌خصوص بیشتر از چهره‌ی آن‌ها طراحی کرد. (نمایشگاه‌ انفرادی در نشر نقره 8631،نمایشگاه انفرادی در گالری پافر 8631،نمایشگاه جمعی با عنوان شاهنامه و نقاشی مدرن در گالری افرند 9631)گامی را که‌ عمامه‌پیچ در طول سال‌های شصت در طراحی و نیز نقاشی برداشت،یعنی از توصیف واقعیت موجود تا پرداختن به کیفیت‌های بیانی عناصر تجسمی،گام‌ بزرگی بود. این جریان نوجویی و آزمایشگری به قدری قوی‌ است که غالب طراحان و نقاشان فیگوراتیو گذشته را نیز درگیر خود ساخت. و این‌ از هنرمندی که توان بالایی در طراحی فیگوراتیو دارد و تجربه‌های اواخر دهه شصت او نیز مورد اقبال قرار گرفت،بسیار قابل توجه است. اگر چه یعقوب عمامه‌پیچ این کار را با همه وجود خود انجام می‌دهد،اما چنین کاری تنها مختص او نیست. شاید این ازجمله دلایلی باشد که گامی که‌ طراحی و نقاشی معاصر ما در دهه هفتاد برداشت، گام بزرگی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.