خلاصه ماشینی:
"شهرت طراز تا آنجا پر آوازه بود که میتوان ردپای آن را در ادبیات کلاسیک ایران نیز یافت؛ فردوسی:بآواز گفت کای سرفراز/ستوده به چین و به روم و طراز نظامی:فلک نیست یکسان همآغوش تو/طرازش دو رنگ است بر دوش تو خاقانی:تا کی خویی طراز آستین من/نیست مرا آستین چه جای طراز است مولوی(مثنوی):پیش بر شد آن دقوقی در نماز/قوم همچون اطلس آمد او طراز حافظ:طراز پیرهن زرکشم مبین چون شمع/که سوزهاست نهانی درون پیرهنم از حیث تکنیکی،روند تحول یا گونههای پارچه طراز را میتوان در 4 بخش گرد آورد: طراز در ابتدا به صورت بسیار ابتدایی بر روی پارچههای ساده و با تکنیک چاپ ایجاد میشد.
اما با تمام این اوصاف خطوط و نقوش باهم کادری باریک و ممتد را میسازند که چه به صورت خطی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) میانهی طراز یا دو حاشیهی طراز جاری شده و با ترکیببندیهای بسیار بدیعی که از فشردگی حروف در کنار هم و جهت قرارگیری حروف عمودی برخلاف جهت افقی کلی خط به دست آمد،در برابر آن فضای وسیع و بکر اطراف بسیار چشمنواز است.
تغییر کارکرد خط کوفی که در این زمان خود یک عامل تزیین شده میشود و حتی استفاده از دیگر خطوطی که امکان بیشتر تزیینی کردن سطوح را فراهم آوردند و پرداختن به نقوش جزیی و پرکننده،همه دست به دست هم (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) میدهند تا سطح پارچه یا پر میشود از کادرهای طراز منقوش چیده شده روی هم و یا در حد فاصل دو طراز کناره،طرحهای اسلیمی در انواع مختلف و گاه از همان قابهای هندسی مرسوم در هنر ساسانی به گونهای قوف العاده تزیینی و پرپیچوخم بر پارچههای سلجوقی منقوش میشود."