خلاصه ماشینی:
"شاخصههای فرهنگی این کشورها نیز تحت تاثیر همین امر قرار گرفته است و پیوند بین فرهنگ وارداتی مدرنیته و فرهنگ بومی در همه عرصهها قابل تشخیص است.
هرچند تلاشهایی برای ایجاد پیوند و ارتباطی درونی بین مفاهیم فرهنگی رایج سرزمینهای اسلامی با قالب هنری مورد بحث در برخی از آثار این هنرمندان بهچشم میخورد،اما دامنه این تلاشها بسیار کمرنگ و کمفروغ است و تنها محدود به استفاده از چند بافت یا ترکیببندی ساده در آثارشان میشود.
نئوفیگوراتیو در بند جریان مد و مدسازی هنری است و به این ترتیب در کشورهای اسلامی و ایران نیز مد هنر نئوفیگوراتیو تبدیل به مهمترین وجه هنر نقاشی شده است و هنرمندان شرکت کرده در این دوسالانه برای عقبنماندن از قافله مد به آن پیوسته و سعی در ارایه آثاری نئوفیگوراتیو و بازنمایانه داشتهاند.
» بااینوجود دقت در آثار به نمایش درآمده در سومین دوسالانه نقاشی معاصر جهان اسلام نشان میدهد که بسیاری از هنرمندان مسلمان در برابر تاثیرپذیری از فرهنگ غربی از خود واکنش نشان دادهاند."