خلاصه ماشینی:
"ما بدون درک زمان و هستی موجود نخواهیم توانست هنر موردنظر را بیافرینیم و به همین خاطر است که نگارگری امروز اران جواب توقعات هنرشناسان را نمیدهد چرا که روح زمان در کالید آنان دمیده نشده،صرفا به صورت بدون محتوا بسنده میکنند صورتی که باید معناهای درونی را داشته باشد که ندارد،چون محتوا نیست،صورت نیز مفهوم و کارایی خاص خودش را از دست میدهد و آزاردهنده میشود.
نگارگری مثل کمال الدین بهزاد در کنار علی نیشابوری وزیری مقتدر،مولانا عبد الرحمان جامی خاتم الشعرا و خوشنویسانی چون محمود نیشابوری و دیگر بزرگان قلمفرسایی میکرد و تنها در گوشه عزلت برای خودش پرداز نمیزد بلکه از دانش اندیشمندان و هنرمندان روز استفادهها میکرد و این تبادلآرا بر دانش او اثر میگذاشت.
پس چه انتظاری میشود از نگارگری امروز داشت و آیا همانطورکه گفتیم غیر از این است که نگارگری واقعی را کسانی بهتر درک کردهاند که علم تصویر را خوب فهمیدهاند و مطالعه روز نیز دارند."