Skip to main content
فهرست مقالات

عکاسی: بر صلیب واقعیت (بازخوانی زندگی و آثار فرد هلند دی)

معرف:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : عکاسی، دی، آثار فرد هلند دی، فرد هلنددی، هنر، بازخوانی زندگی و آثار فرد، زندگی و آثار فرد هلند، Body Art، عکس، صلیب واقعیت

خلاصه ماشینی: "تقسیم‌بندی موضوعی آثار او چنین است:1) برهنه‌نگاری از بدن مرد که در زمان خود بسیار بی‌سابقه می‌نمود و از این بابت می‌توان او را به عنوان اولین عکاس تاریخ در حوزه‌ی اروتیسم اندام مرد به شمار آورد. عکس‌های این مجموعه با نماهای نزدیکی از چهره‌ی خونی‌ عکاس که بیان عکاسانه‌ی واژگان پایانی مسیح(خدایا چرا تنهایم گذاشتی!)است به پایان‌ می‌رسد اما در نهایت می‌توان این مجموعه را به دلیل مشارکت واقعی عکاس در چیدمان صحنه‌ از نمونه‌های نادر تاریخ عکاسی به حساب آورد. آثار Body Art را می‌توان به دو گونه تقسیم کرد:1)آثاری که در فرهنگ‌های بدوی(یا دست کم باستانی)و مبتنی‌ بر هویت‌های قومی و نژادی همواره صورت می‌پذیرفته‌اند و در هنر معاصر به پشتوانه‌ی نظری‌ پژوهشگران چنین نامی را به خود گرفته‌اند. دی و انگاره‌های پسامدرن آیا می‌توان«مصائب مسیح»را به انگاره‌ها یا باورهای پسامدرن پیوند زد؟در سال‌های اخیر و در توجیه نظریه انتقادی پسامدرن در حوزه‌ی هنر به‌ نمونه‌های بسیاری برخورده‌ایم که تلقی فناتیک،مرگ باورانه،یا ریاضت‌کشانه‌ی هنرمند او را در مسیر تازه‌ای از آفرینش هنری سوق می‌دهد که جز با نابودی و انهدام مادی و واقعی خود یا اثر هنری‌شا میسر نمی‌شود. در این حالت،تأکید و اصرار عکاس برای کاربست رسانه‌ی عکاسی بیش از آن‌که جنبه‌ی هنرمندانه داشته باشد برخوردار از سویه‌ای اعتقادی است. فرد هلنددی،با ایمان به منطق توصیفی عکاسی بر صلیب می‌رود،در صدها حالت گوناگون خود را به ثبت می‌رساند و هنگامی که ما حصل کارش را می‌نگرد،انگار معنای تازه‌ای به زندگی و مرگ مسیح افزوده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.