Skip to main content
فهرست مقالات

نقادی دین در تفکر دینی کانت

نویسنده: ؛

کلید واژه های ماشینی : براهین اثبات وجود خداوند ،نقادی ،خداوند ،برهان جهان‌شناختی ،نقادی دین ،براهین اثبات وجود ،برهان وجودشناختی ،اثبات وجود خداوند ،هیوم ،عقل محض ،جهان‌شناختی ،الهیات طبیعی ،تمهیدات ،الهیات اخلاقی ،وجودشناختی ،شناخت نظری ،وجود خداوند ،شناخت نظری خداوند ،برهان جهان ،نقد الهیات ،نقد سوم ،عقل نظری ،نقد اول ،تقسیم‌بندی‌های الهیات و نقد ،شناخت خداوند ،محض ،اثبات وجود ،مفهوم خداوند ،براهین جهان‌شناختی ،سوم

میشود،باطل اعلام می‌کند و در بخش سوم بطور کلی نقد الهیات ارائه می‌شود که به توضیح‌ تقسیم‌بندی‌های الهیات و نقد آنها می‌پردازد.نحوه مواجهه کانت،با دین از جهتی مشابه با نحوه مواجهه او با شناخت و معرفت است،کانت در برخورد با شناخت به‌طور اساسی به نقادی آن می‌پردازد بطوریکه فلسفه او به نقادی شهرت‌ می‌یابد این روند در حوزه دین نیز دنبال می‌شود و در واقع اولین و اساسی‌ترین کاری که کانت انجام‌ می‌دهد نقادی دین است و البته چون دین را متعلق حوزه عقل عملی می‌داند بر صرف نقادی دین‌ بسنده نمی‌کند و خود نیز الگویی از دین و دینداری مورد نظرش را هرچند به‌طور ناقص ارائه‌ می‌کند. او به اعتراف خودش در این رویکرد تأثیر زیادی از هیوم پذیرفته است.کانت می‌گوید:«من‌ آشکارا اذعان می‌کنم که این دیوید هیوم بود که نخستین بار سالها پیش مرا از خواب جزمی مذهبان‌ بیدار کرد و به پژوهشهای من در قلمرو و فلسفه نظری جهت بخشید»1 البته خود متوجه این نکته هست که«دین بوسیله تقدس خویش...معمولا می‌خواهد خود را از نقد کردن کنار بکشد.(اما به‌هرحال)دوران ما دوران نقد است و همه چیز باید تابع آن باشد».2 در این نوشته نقادی دین توسط کانت در سه بخش بررسی می‌شود.در بخش اول به بحث دین و شناخت پرداخته خواهد شد.کانت مدعی است که شناخت نظری از خداوند امکان ندارد چون‌ تنها سرمایه شناخت نظری قوه تجربه و احساس اوست که در مورد خداوند راه ندارد.در بخش‌ دوم به‌طور اجمال نقادی وی از براهین اثبات وجود خداوند ارائه می‌شود.کانت تمامی براهین را در سه قسم خلاصه کرده و هر سه قسم را به این علت که در انتها به موجودی ذهنی محض ختم

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.