Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل و نقدی بر فلسفه تربیتی کانت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کانت، تربیت، تعلیم و تربیت، تربیت اخلاقی، کودک، تأدیب، عقل، تکلیف، پرورش، دیدگاه کانت، فلسفه تربیتی کانت، تنبیه، فلسفهء تربیت اخلاقی کانت، فضیلت، عادات، انسان، اصول تربیتی کانت، مرحلهء تربیت اخلاقی، اصول، آموزش، فلسفهء تربیتی کانت، فرهنگ، پاداش، اصل مرحلهء تربیت اخلاقی، کتاب، فهم، کلی، روش‌های تعلیم فضایل اخلاقی، پرورش اخلاقی، فضایل اخلاقی

خلاصه ماشینی: "کاربرد تعلیم و تربیت سختگیرانه برای نیرومندسازی بدن،از دیگر اصولی که کانت آشکارا و به وجوه مختلف بر آن تأکید می‌ورزد آن است که کودک باید به سختی‌ها عادت داده شود،و به‌ جای-مثلا-استراحت کردن بر روی رختخواب گرم و نرم،رختخوابی خنک و درشت داشته‌ باشد. از سوی دیگر،برخلاف مراتب پایین‌تر تعلیم و تربیت،یعنی تأدیب و فرهنگ،تربیت اخلاقی با قوای عالی ذهنی،یعنی فهم و تمیز و عقل در ارتباط است و چون-چنان‌که در بحث از اصول‌ مربوط به آموزش خاطرنشان گردید-پرورش قوای دانی ذهنی باید برای قوای عالی باشد، پس مراتب پایین تعلیم و تربیت نیز باید برای مرتبهء عالی آن،یعنی تربیت اخلاقی باشد. کانت در باب جایگاه و تأثیر پاداش و تنبیه،سخن جالبی دارد:«اگر کودک را به خاطر شیطنتی که‌ از او سر زده،تنبیه کنید و به خاطر رفتار پسندیده‌ای که از او مشاهده شده،پاداش دهید،تنها برای‌ پاداش گرفتن خوش‌رفتاری خواهد کرد؛و وقتی که وارد زندگی شد و دریافت که خوش‌رفتار همیشه مأجور نیست و تبهکار همواره کیفر نمی‌بیند به بزرگسالی تبدیل خواهد شد که فقط به‌ پیشرفت خویش می‌اندیشد و خوبی یا بدی رفتارش منوط به این است که کدامیک جلب منفعتی‌ یا دفع مضرتی می‌کند. 3. کانت در بحث جهت‌گیری زمانی تعلیم و تربیت،به‌گونه‌ای آینده‌گرایی افراطی تمایل دارد که‌ دیدگاهش را خدشه‌دار می‌کند:«یکی از اصول تعلیم و تربیت که همواره باید مدنظر طراحان‌ برنامه‌های تربیتی باشد این است که کودکان باید نه برای زمان حال بلکه برای شرایط بهتر احتمالی‌ آینده تربیت شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.