Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشان قدیم ایران و بازماندگانشان

سخنران:

(1 صفحه - از 6 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، نقاشان قدیم ایران و بازماندگانشان، مینیاتور، تزیینی، پرسپکتیو، طبیعت، نمایش، زمان، فنی

خلاصه ماشینی: "با این توصیف،می‌فهمیم که هنرمندان قدیم ما،در کار خود آگاه‌ بوده‌اند(یعنی سواد کارشان را داشته‌اند)و به همین علت است که آثار گران‌بهای آنان روی قدرت گویایی و بیان احساس و آزادی عمل در بیان مقصود،و رنگ‌آمیزی‌های تزیینی و بدیع و دارا بودن فرم و ترکیب‌های هنری،بر پایه‌ی هنر نو قرار گرفته و مایه الهام جهان‌ نقاشی در مکاتب مختلف امپرسیونیسم و فوویسم و اکسپرسیونیسم و کوبیسم و همچنین سوررآلیسم در اروپا گردیده است. حال بدانیم در زمانه‌ی ما هنرمندان میناتورساز ما،چه می‌کنند و این‌ مایه‌های گران‌بها که سرمشق دیگران است برای خود ما چگونه‌ سرمشق قرار گرفته است؟ با نفوذ شیوه‌ی نقاشی بیگانه در اواخر سلسله‌ی صفوی،نقاشی ایرانی‌ خصویت بارز خود را از دست داد و توجهات به تدریج معطوف‌ نقاشی‌های به اصطلاح فرنگی شد و ترکیب تازه‌ای از مینیاتور و گل و بته‌سازی روی قلم‌دان‌ها به میان آمد(البته ظرافت روح ایرانی را در آن‌ میان می‌شد دید)ولی در هر حال نفوذ نحوه‌ی کار و دید خارجی در آن به خوبی آشکار بود. عجیب‌ترین این که مدعی هستند که با کپی کردن از روی آثار قدیمی با اندک دور و نزدیک شدن به آن‌ها و پرورندان چندین شاگرد مانند خود(که این خود مصیتی است)به داد نقاشی مینیاتور رسیده‌اند و این‌ هنر به اصطلاح ملی را نجات داده‌اند و گرنه تاکنون هفت کفن‌ پوسانده بود(غافل از این‌که نه تنها باعث نجات آن نشده‌اند بلکه به‌ این وسیله خود سبب مرگ و حتی پوساندن هفت کفن شده‌اند) این آقایان غافلند که به کار بی‌فایده‌ای دست زده‌اند و مدتی است که‌ بی‌جهت اوقات عزیز خود را با قلم‌موی گربه صرف کرده‌اند و با آن از بالا تا پایین،طرح نازک را شروع کرده به تدریج به طرح کلفت ختم‌ می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.