خلاصه ماشینی:
"بیجهت نیست که مؤلفههای این سبک بسته به موقعیت به طور دایم تغییر کرده و امروز نیز با پیچیدهتر شدن مسایل انسانی زبان دیالکتیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) رئالیسم به عناصری چون تعلیق و ایهام نزدیک شده است.
و اما در ایران به واسطهی شتابی که در نقاشی معاصر مبنی بر تجربهگری در ابعاد گوناگون که مهمترین آن یافتن هویت ملی است چندان جای تعجب نیست که هیچگاه این مکتب نتواند به زبانی مستقل در نقاشی ایران تبدیل شود و به همین خاطر برگزاری نمایشگاه رئالیسم برای نقاشی ما حایز اهمیت است (به شرط تداوم)چرا که بعد از خروج این سبک از بیینالهای واپسین و دیگر نمایشگاههای رسمی گرایش به بازنمایی به صورتی خودجوش به حرکتهای زیرپوستی خود ادامه داده و نمایشگاههای فوق محل تلاقی اندیشهورزی و توانهای اجرایی هنرمندانی بود که در قالب بازنمایی دریافتهای خود را به نمایش میگذارند."