خلاصه ماشینی:
"در این دهه هنرمندان بسیاری مشغول تولید آثار اینستالیشن متعامل محیطی و اجرایی با استفاده از تکنولوژی ویدئو بودند.
گسترش شبکه جهانی اینترنت و افزایش توانایی کامپیوترهای خانگی در تولید آثار چند رسانهای نیز ویدئو را به هنر دیجیتال هزارهی جدید پیوند زد و اکنون دیگر نام ویدئو در هیاهوی رسانههای نو در حال محو شدن است.
همانطور که پخش تک کانالهی دهه 07 و سپس اینستالیشن و پروجکشن در دهه 08 نقاط عطف در مسیر رشد هنر ویدئو بودند ابداع ضبطکننده دیجیتال در 7991 نیز نقطهی اوجی در تصاحب تکنولوژی توسط ویدئو آرت بود.
Eija Liisa Ahtila هنرمند فنلاندی متولد 9591 آثار خود را ابتدا فیلمبرداری میکند و سپس آنها را برای پخش به فرمت ویدئو برمیگرداند.
هنرمند روس الکساندر سوکوروف6(1591)نیز با خلق دنیایی که یادآور سنت تارکوفسکی در فیلمسازی است تعلیقی میان ویدئو آرت و سینما را تجربه میکند.
اما هنرمندانی نیز طی 51 سال اخیر رشد کردند که انیمیشن و دستکاریهای الکترونیکی را در کنار امکانات سینما و ویدئو اینستالیشن استفاده میکنند.
در اواخر دهه 09 Huyghe ضمن استفاده از یکی از گروگانگیران (Wojtowitz) که اکنون پا به سن گذاشته بود و بازیگران آماتور دیگر و نیز تلفیق با صحنههایی اندک از فیلم, Lumet واقعه را به گونهای تازه بازآفرینی کرد.
تا پیش از ابداع دوربین ویدئویی دیجیتال سونی در 7991 و رواج انواع جدید ویدئوهای دیجیتال که کارکردی بسیار حرفهأی دارند،سخن بر سر پایان عمر ویدئو بود اما اکنون این بحث به فراموشی سپرده شده است."