Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشتی درباره طبیعت در نقاشی معاصر ایران

نویسنده:

(1 صفحه - از 10 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی معاصر ایران ،طبیعت در نقاشی معاصر ،طبیعت ،یادداشتی ،شیوه‌های امپرسیونیستی و پست امپرسیونیستی ،نامی پتگر ،هنر ،کار عده‌ای از نقاشان نسل ،تجسمی ،نمادین ،دیدگاه‌های بدیع و جلوه‌های گوناگون ،هنر نقاشی جدید ،آثار نقاشان ایرانی ،بصری ،توصیف ،کمال‌الملک ،هنر معاصر ،رویکرد ،آثار ،نگارگری ایران ،دور ،عده‌ای از هنرمندان نسل‌های ،یادداشتی درباره‌ی طبیعت ،رنگ‌های طبیعی ،جلوه‌های گوناگون برداشت ،آثار متاخرتر حسین ،حسین محجوبی ،احمد وثوق احمدی ،تاثیرهای عمیقی از نقاشی ،برداشت تمثیلی و نمادین

خلاصه ماشینی:

"از آن‌جایی که بالاخص در روش‌های پست امپرسیونیسم و برخی شاخه‌های نقاشی نوین غرب مانند اکسپرسیونیسم و فوویسم تاثیرهای عمیقی از نقاشی منظره‌ی ژاپن و شرق دور، نهادینه شده بود،در آثار نقاشان ایرانی نیز،اگرچه با حدود نیم‌ قرن تاخیر،به‌هرحال توجه به ارزش‌های تصویری و بیان‌ تجسمی متاثر از نمودگذاری بصری و ساختارهای مبتنی بر طبیعت ولی مستقل از آن رواج یافت. هیچ‌گاه توصیف و تشبیه در آثار هنر تجسمی کافی و بسنده‌ نیست و در میان تجربه‌های طبیعت در نقاشی معاصر ایران،با همه‌ی تنوعی که دارد،آثار ماندگار و بحث‌انگیز خواهند بود که کمتر به شیوه‌های معتاد صرفا غربی شبیه و از صفات ویژه‌ و کم‌سابقه‌تری بهره‌مند باشند. نگارنده‌ی این سطور،صرف‌ نظر از تلاش‌هایی که خود در رویکرد به دلالت‌های تضمنی‌تر و نمادین‌تر از طبیعت در آثار تجسمی خود کرده‌ام،همواره با جهان‌بینی هنرمندان هم‌عصر خود ربط بیشتری گرفته که به‌ نحوی آثارشان یا از ویژگی‌های جغرافیایی با دستخط شخصی‌شان آفریده شده‌اند و یا بهره‌ی بیشتری از خاطره‌ی‌ قومی مرزوبوم خود دارند،همانند علی گلستانه،جلال‌ شباهنگی،یعقوب امدادیان،منیژه میرعمادی،ژرژ هراپد، احمد وثوق احمدی،عارف میرالوند،علی اسماعیل‌پور، محمود سمندریان،ناهید سلماسیان،رضا هدایت و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.