Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی

نویسنده:

مترجم:

(32 صفحه - از 157 تا 188)

کلیدواژه ها : نظام اقتصادی ،روش علمی ،رفتار تولیدکننده ،رفتار اقتصادی ،تحلیل اقتصادی ،نظریه اقتصاد اسلامی ،رفتار مصرف‌کننده ،بازار و توزیع ،نقش اقتصادی دولت

کلید واژه های ماشینی : اقتصادی ،اسلامی ،تولید ،مصرف ،بازار ،نظام اقتصادی اسلام ،مصرف‌کننده ،دولت ،نظام ،ملکیت ،سرمایه ،رفتار مصرف‌کننده ،نظریه ،درآمد ،رفتار ،پول ،توزیع ،رفتار مصرفی ،زمین ،نظام اسلامی در عرصة اقتصاد ،انسان ،سود ،قیمت ،نظام اسلامی ،نظریات اقتصادی اسلامی ،مردم ،عوامل تولید ،تحلیل اقتصادی نظام اسلامی ،خداوند ،رفتار اقتصادی افراد و جوامع

در این مقاله نویسنده درصدد تحلیل اقتصادی نظام اسلامی در عرصة اقتصاد به منظور ارائه تصویری کلی از این نظام و تبیین روش‌های کلی این نظریات است. نویسنده پیش از مرور بر نظریات اقتصاد اسلامی چارچوب قانونی و اخلاقی نظام اقتصادی اسلام را تبیین کرده و پس از آن به توضیح نظریة رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده، بازار و توزیع و نقش اقتصادی دولت از دیدگاه اسلام می‌پردازد. وی در خاتمه نتیجه‌گیری می‌کند که این نظریات قادرند رفتار اقتصادی افراد و جوامع مسلمان و غیرمسلمان را تفسیر کنند.

خلاصه ماشینی:

"ممکن است این حرف عجیب به‌نظر برسد؛ زیرا هر بنگاهی نیازمند سرمایه است و سرمایه به‌طور معمول به شکل پول ارائه می­شود؛ بنابراین، پول، سرمایه به مفهوم پیش‌گفته است و این همان مفهوم حسابداری اصطلاح سرمایه است؛ ولی چنین نیست؛ زیرا بنگاه برای خریدن خدمات یا مشارکت عوامل تولید دیگر مانند زمین، ابزار، کار مستقیم و کار مدیریتی به پول نیاز دارند و در هیچ بنگاهی بدون تکمیل این عوامل، تولید امکان­پذیر نیست؛ یعنی این عوامل در عملیات تولید جانشین پول می­شوند؛ به همین دلیل وقتی به آثار معروف نزد اقتصاددانان بنگریم، ملاحظه می­کنیم که در این آثار عوامل تولید، قیمت کالای تولید شده را توزیع می­کنند؛ صاحب زمین اجرتی را که بر آن توافق شده دریافت می­کند و نیروی کار مباشر نیز اجرتش را می‌گیرد. مهم­ترین فایده این بحث بستن دست دولت در تعیین مالیات و حمایت از افراد در برابر دولت است؛ (افزون بر این، ما معتقد به جواز أخذ مالیات در نظام اقتصادی اسلامی هستیم؛ اما نه بدین سبب که این امر جزو صلاحیت­های ذاتی دولت است؛ چنان‌که برخی نظریات غربی می‌گویند؛ بلکه فقط وقتی مالیات جایز است که نیاز به درآمدهای عمومی مازاد باشد و درآمدهای عادی خزانه برای این حاجت‌ها کافی نباشد و با شروطی همراه باشد که مهم‌ترین آن‌ها عدم اسراف حکومتی و عدم کفایت درآمد­های مخصوص دولت از ملکیت عامه، و همراهی با مردم از طریق همگونی حقیقی با آنان، و گرفتن مالیات از ثروتمندان به تناسب ثروتی که دارند و بخشیدن فقیران، و عدم به‌کارگیری مالیات برای محدودکردن آزادی‌های اقتصادی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.