چکیده:
انفجار اطلاعات، پیشرفت علوم و فنون، پیچیده شدن نیازهای فردی و اجتماعی موجب شده
که دیگر روشهای سنتی آموزشی قادر به رفع نیازهای پیچیده امروزی نباشند. نوآوری در
فعالیتهای آموزشی مقوله ای است که مقالات و کتب زیادی را به خود اختصاص داده و
تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته که نتایج این تحقیقات هم اکنون در
بسیاری از کشورهای جهان در حال پیاده شدن است. به منظور آشنا شدن با تغییرات ایجاد
شده، تحقیقی با استفاده از منابع کتابخانه ای ، بانکهای اطلاعاتی، اینترنت و مصاحبه
با دانش آموزانی که سالیانی را در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان و
استرالیا مشغول به تحصیل بوده و هم اکنون در ایران به تحصیل اشتغال دارند انجام
گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دهه اخیر تحولات و تغییرات عمده ای
در نظامهای آموزشی این
کشورها صورت گرفته است. اهم این نو آوریها را می توان در طراحی آموزشی، اتخاذ
راهبردهای جدید تدریس، استفاده از مواد و ابزارهای گوناگون آموزشی و روشهای
ارزشیابی خلاصه کرد. به علت گستردگی مقوله ها، این مقاله به بررسی بعضی از
رویکردهای جدید در تعلیم و تربیت این کشورها می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"· استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان * * استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان واژه های کلیدی: مقطع ابتدایی، روشهای جدید تدریس، کشورهای پیشرفته، فرایند و فرآورده، تجارب واقعی زندگی مقدمه: تجربه بسیاری از کشورها نشان می دهد که رویکرد سنتی آموزشی نتوانسته با تحولات سریع علمی و پژوهشی جهان امروز همگام شده و دانش آموزان را برای حل مسائل روزمره زندگی آماده سازد.
● گزینش اصلح ترین و مستعدترین افراد برای شغل معلمی بویژه برای مقطع ابتدایی و برگزاری امتحانات متعدد برای گزینش این افراد(علاوه بر معیار سواد و داشتن اطلاعات به روز و کافی، از نظر اخلاقی هم باید سرآمد باشند)؛ ● اختصاص بیشترین بودجه و امکانات ممکن به آموزش ابتدایی؛ ● برگزارنمودن دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت برای معلمین تازه کار؛ ● شناساندن اهمیت و ارزش حرفه معلمی در جامعه؛ ● اختصاص شبکه ای از صدا وسیما به مسائل تعلیم و تربیت، معرفی روشهای جدید تدریس از طریق این شبکه و ارزش نهادن به مقام معلم و تبلیغ در این راستا؛ ● فراهم نمودن زمینه همکاری بیشتر جامعه و مدرسه؛ ● استفاده از امکانات بالقوه جامعه برای حل معضلات آموزشی؛ ● جلب همکاری هر چه بیشتر انجمنهای اولیاء و مربیان؛ ● برگزاری دوره های آموزشی برای خانواده ها برای کمک به فرزندان در حل مسائل آموزشی؛ ● احداث کتابخانه های تخصصی شامل مجلات آموزشی و تربیتی ایران و سایر کشورها، پایان نامه ها و تحقیقات انجام شده، فیلمها و سایر مواد آموزشی؛ ● فراهم نمودن مقدمات دسترسی معلمان به امکانات اینترنتی و دستیابی راحت به اطلاعات برای به روز شدن."