چکیده:
مطالعات مختلف نشان داده اند کودکان و نوجوانان همچون بزرگسالان از اختلالات
افسردگی رنج می برند و این اختلالات عملکرد و زندگی آتی آنها را تحت تأثیر قرار می
دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل فردی و خانوادگی افسردگی نوجوانان بود.
آزمودنیها شامل 314 نوجوان (158پسر و 156 دختر) 12 تا 18 ساله (میانگین سن = 39/15
سال، انحراف استاندارد = 80/1) بودند که بطور تصادفی از مدارس راهنمائی و
دبیرستانهای شهراصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احســـاس و
پرسشنامـــه ویژگیهای فردی و خانوادگی بود. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد
میانگین شدت افسردگی دختران نوجوان بطور معنی داری بیشتر از میانگین شدت افسردگی
پسران نوجوان بود (01/0 > P).
نتایج تحلیل همبستگی نشان داد ارتباط بین شدت افسردگی و عوامل زیر معنادار بوده
است: جنس، میزان تشویق والدین، میزان تنبیه به وسیله والدین، انتظارات والدین،
احساس کفایت شخصی در پیشرفت تحصیلی، تعداد خواهران و برادران، تحصیلات والدین،
وضعیت اقتصادی خانواده، رابطه پدر و مادر با یکدیگر، دعوا و مشاجره بین والدین،
رابطه والدین با نوجوان، رابطه خصوصی نوجوان با والدین، اختلاف عقیده نوجوان با
والدین، صمیمیت و احساس نزدیکی به خانواده، اتکاء نوجوان به اعضای خانواده، احساس
امنیت در خانواده، رابطه با خواهران و برادران، رابطه با دوستان، سابقه بیماری
جسمی، سابقه آسیب روانی در خانواده، و سابقه تجربه وقایع ناگوار( 05/0 > P ) .
خلاصه ماشینی:
"Kashani, Carlson, Beck, Hoeper, Corcoran, McAllister, Fallahi, Rosenberg, Reid 8 .
Puig-Antich, Lukens, Davies, Goetz, Brennan-Quattrock, & Todak (پیگ - انتیچ، کافمن، ریان، ویلیامسون، دهل، لاکنز، توداک، آمبروسینی،رابینویچ و نلسون14، 1993)، وقایع ناگوار شدیدی همچون داغدیدگی (گرستن، بیلز و کالگرن15، 1991)، طلاق (میر، گریسون، جکسون، ادی ، مکئون و والر16، 1993) ، مصائب و بلایای طبیعی (یول17، 1992) بیماریهای شدید والدین (سیگل، مساگننو، کراس، کریست، بانکس، موی نی هان18، 1992) مشکلات مدرسه (پیگ - انتیچ و دیگران، 1993)، و سوء استفاده های جسمانی و جنسی (پلکویتز، کاپلان، گلدنبرگ ، مندل، لهان و گواررا19، 1994) را بیشتر تجربه کرده اند.
Puig-Antich, Kaufman, Ryan, Williamson, Dahl, Lukens, Todak, Amberosini, Rabinovich, & Nelson 15.
همچنین نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین افسردگی از یک طرف و احساس کفایت شخصی در پیشرفت تحصیلی، تعداد خواهران و برادران، تحصیلات مادر، تحصیلات پدر، وضعیت اقتصادی خانواده، تشویق شدن از طرف والدین، تنبیه شدن از طرف والدین، انتظارات والدین، رابطه والدین با یکدیگر، مجادله بین والدین، تبعیض بین فرزندان از طرف والدین، ارتباط خصوصی نوجوان با والدین، اختلاف عقیده نوجوانان با والدین، صمیمیت و احساس نزدیکی به خانواده، اتکاء به اعضای خانواده، احساس امنیت و آرامش در خانواده، رابطه با خواهران و برادران، رابطه با دوستان، سابقه بیماری جسمی، سابقه آسیب روانی در خانواده و تجربه وقایع ناگوار، از طرف دیگر ارتباط معنی دار وجود دارد."