Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه های درسی تربیت شهروندی: اولویتی پنهان برای نظام آموزش و پرورش ایران

نویسنده: ؛

پاییز و زمتسان 1381 - شماره 14 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 181 تا 206)

کلیدواژه ها : برنامه درسی ،تربیت شهروندی ،آموزش و پرورش

کلید واژه های ماشینی : تربیت شهروندی ،تربیت شهروندانی ،نظام آموزش و پرورش ،نظام آموزش و پرورش ایران ،آموزش و پرورش ،برنامه‌های درسی ،آموزش و پرورش ایران ،نظام آموزش ،درسی تربیت شهروندی ،توجه به تربیت شهروندی ،آموزش شهروندی ،برنامه‌های درسی مدارس توجه ،جامعه مدنی ،اهداف تربیت شهروندی ،برنامه‌های درسی مدارس ،مدنی ،نظام آموزشی ،مقوله تربیت شهروندی ،شهروند جهانی ،تعلیم و تربیت ،Citizenship Education ،ارزشهای اجتماعی تربیت ،Citizenship ،ارزشهای اجتماعی ،شهروندانی مؤثر ،جامعه ایران ،نظام تعلیم و تربیت ،سطح بین‌المللی ،پرورش شهروند ،سطح ملی

یکی از زمینه‌هایی که به ویژه در دهة اخیر در بسیاری از مجامع علمی بین‌المللی در زمینه تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است و دامنه مباحثات و پژوهش‌ها در آن بطور فزاینده‌ای در حال گسترش می‌باشد، مقوله تربیت شهروندی است. بی‌گمان می‌توان گفت که فلسفه تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزش و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی مؤثر و مطلوب را متناسب با نیازها و ارزشهای اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید. متأسفانه در نظام آموزش و پرورش بویژه برنامه‌های درسی مدارس توجه لازم به تربیت شهروندی نمی‌شود و صرف‌نظر از آنکه برنامه درسی ویژه‌ای تحت عنوان «آموزش شهروندی» وجود ندارد، در قالب برنامه‌های درسی دیگر نیز کمتر اثری از آن می‌توان یافت. مقاله حاضر با درک اهمیت و ضرورت مسأله بر آن است تا با تبیین تلاشها و اقدامات انجام شده در سطح بین‌المللی، قلمرو تربیت شهروندی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و مجموعه اقدامات و فعالیتهایی که می‌تواند به تربیت شهروندانی مطلوب و مؤثر کمک نماید، در چارچوب نظام آموزش و پرورش مورد بررسی و نقد قرار دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.