Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه ریزی درسی مدرسه محور: مبانی، چالشها و چشم اندازها

نویسنده: ؛

پاییز و زمتسان 1381 - شماره 14 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 207 تا 226)

کلیدواژه ها : برنامه ریزی ،مدرسه محور

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌ریزی درسی مدرسه محور ،درسی مدرسه محور ،مدرسه محور ،برنامه‌ریزی درسی ،درسی مدرسه ،مدرسه‌محوری ،تدوین برنامه‌های درسی ،مورد تدوین برنامه‌های درسی ،تدوین برنامه ،برنامه‌های درسی ،آموزش و پرورش ،نظام آموزش و پرورش ،واگذاری اختیار به مدارس ،خط‌مشی مدرسه‌محوری ،برنامه‌ریزی درسی به مدارس ،نظام آموزش ،برنامه‌های درسی تدوین‌شده ،تحقق برنامه‌ریزی درسی مدرسه ،تدوین مواد آموزشی ،مواد آموزشی ،نظام آموزشی ،مدیریت مدرسه محور ،دست‌اندرکار برنامه‌ریزی درسی ،دست‌اندرکاران ،واگذاری اختیار ،برنامه‌های آموزشی ،نظام متمرکز ،انتخاب مواد آموزشی ،تفویض اختیار ،برنامه‌های درسی مدارس

مدرسه محوری، خط مشی واگذاری اختیار به مدارس و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیریهای مدرسه است، لیکن آنچه در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد، واگذاری اختیار در مورد تدوین برنامه های درسی است که به آن برنامه ریزی درسی مدرسه محور (SBCD) می گویند. ادارة مدارس بر مبنای خط مشی مدرسه محوری، یکی از مباحث در حال تکوین در نظام آموزش و پرورش ایران است. ازاین رو، ضروری است که دست اندرکاران، اساتید دانشگاه و معلمان، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی نمایند. این مقاله برای اولین بار در ایران، مفهوم و مبانی مدرسه محوری را، با تأکید بر برنامهریزی درسی تبیین مینماید و به بررسی نقش کلیدی معلم در این فرایند میپردازد. سپس دلایل پذیرش این خط مشی و مشکلات ناشی از آن بررسی میگردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.