چکیده:
هر یک از مدلهای ارزیابی عملکرد، ابزاری میباشند که پس از اجرا میتوانند اطلاعات
گوناگونی را در اختیار تصمیمگیرندگان قرار دهند. بنابراین استفاده از اینگونه
مدلها به منظور پاسخگویی به سؤالات و مسائلی که در ذهن تصمیمگیرندگان شکل گرفته
است، اجتنابناپذیر میباشد. در این صورت در این مقاله سعی شده تا مدل ریاضی تحلیل
پوششی دادههای مناسب، رتبهبندی کارایی گروههای آموزشی، نقاط ضعف و قوت هر یک از
گروهها و وضعیت استفاده بهینه از منابع در دسترس در دانشکدة علوم انسانی از منظر
مدل DEA بیان شود. از آنجا که مدلهای گوناگونی از DEA در طول سالهای گذشته به منظور
استفاده در حوزههای گوناگون توسعه یافتهاند، یکی از گامهای بسیار مهم قبل از
ارزیابی واحدهای مطالعه شده، انتخاب مدل یا مدلهای متناسب با آنها میباشد. این
مقاله مجموعهای از گامهای پیدرپی را در قالب یک مدل مفهومی به منظور انتخاب صحیح
مدل ارزیابی عملکرد، ارائه میکند. این مراحل به مثابه حلقههای یک زنجیر تکاملبخش
فرایند ارزیابی است و نبود هر یک از آنها میتواند اعتبار مدل ارزیابی را از حیث
ضعفهای ذاتی روش DEA، خدشهدار کند.
خلاصه ماشینی:
"thursby & Kemp 5- ارزیابی کارایی مدارس با مقایسه روشهای مختلف با استفاده از دادههای یکسان: این تحقیق در سال 1999 با استفاده از دو روش DEA و COLS مبتنی بر اندازهگیری خطاهای ناشی از اندازهگیری و جداسازی آن از میزان ناکاراییها در دوازده گروه داده و ستانده با ارتباط غیر خطی انجام پذیرفت.
Fare & Grosskopf جدول 3 نتایج الگوریتم فار و گروسکف ردیف گروه CCR BCC NIRS میزان ناکارایی نوع بازده به مقیاس نوع بازده متغیر الگوها[1] 1 A[2] 100 100 100 00 ثابت --- 13 2 B 100 100 100 00 ثابت --- 1 3 C 100 100 100 00 ثابت --- 9 4 D 100 100 100 00 ثابت --- 6 5 E 24/98 66/98 24/98 0134/0 متغیر [3]IRS 1 (300/0) 3 (700/0) 6 F 33/97 100 100 00 متغیر [4]DRS 0 7 G 18/97 100 100 00 متغیر DRS 7 8 H 19/96 18/98 19/96 0182/0 متغیر IRS 1 (346/0) 3 (546/0) 4 (107/0) 9 I 12/96 10/98 12/96 0190/0 متغیر IRS 1 (370/0) 3 (630/0) 10 J 95/95 06/96 95/95 0394/0 متغیر IRS 2 (292/0) 3 (590/0) 7 (100/0) 4 (019/0) 11 K 93/95 100 93/95 00 متغیر IRS 0 12 L 75/95 53/98 75/95 0147/0 متغیر IRS 1 (123/0) 3 (877/0) 13 M 71/95 80/95 71/95 0420/0 متغیر IRS 1 (297/0) 7 (460/0) 4(243/0) 14 N 23/94 13/96 23/94 0387/0 متغیر IRS 1(403/0) 7 (278/0) 4 (319/0) 15 O 12/94 90/94 12/94 0510/0 متغیر IRS 1 (066/0) 3 (876/0) 7(058/0) 16 P 24/93 86/95 24/93 0414/0 متغیر IRS 1 (696/0) 7 (109/0) 4 (194/0) 17 Q 10/93 23/93 10/93 0677/0 متغیر IRS 1 (534/0) 7 (466/0) 18 R 04/93 40/95 04/93 0460/0 متغیر IRS 1 (924/0) 3 (076/0) 19 S 06/91 87/95 06/91 0413/0 متغیر IRS 1 (359/0) 7 (322/0) 4 (319/0) 20 T 59/90 34/97 59/90 0266/0 متغیر IRS 1 (429/0) 3(571/0) 21 U 55/89 81/94 55/89 0519/0 متغیر IRS 1 (685/0) 3 (315/0) 6- نتایج ارزیابی عملکرد آموزشی و پژوهشی گروهها در این بخش بر اساس نتایج حاصل از اجرای مدل مفهومی به بررسی ابعاد مختلف عملکرد گروهها پرداخته میشود."