Skip to main content
فهرست مقالات

بقا و رشد شرکتهای خودروساز ایرانی در یک محیط رقابتی پویا: شرکت ایران خودرو

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (42 صفحه - از 25 تا 66)

کلیدواژه ها :

WTO ،SD ،رشد و یادگیری ،رقابت‌پذیری ،بخش صنعت خودرو

کلید واژه های ماشینی : خودرو، رشد شرکتهای خودروساز ایرانی، خودروسازان، بخش صنعت خودرو، شرکتهای خودروساز ایرانی، ایران، شرکتهای خودرو، جهت رشد شرکتهای خودروساز ایرانی، رقابتی، بخش صنعت خودروی ایران

WTO به عنوان یکی از 118 مؤلفه‌ پارادایم موج سوم و همچنین تغییر نقش خودروسازان و تأمین­کنندگان در زنجیره­ ارزش خودرو و ظهور خودروسازان صاحب برند با محصولات جدید و متفاوت با قرن 20 در صنایع خودروسازی جهانی، جدی­ترین چالشهای استراتژیک برای خودروسازان نوپای منطقه­ای، بویژه شرکتهای خودروساز ایرانی به حساب می­آیند. این مقاله یافته‌های مطالعه‌ای را ارائه می‌دهد که موتورهای رشد و موانع یادگیری را در شرکتهای خودروساز ایرانی بررسی کرده است. همچنین این پژوهش ابتدا با استفاده از متدولوژی SD اوضاع رقابت را در شرکت ایران خودرو (که به عنوان پایلوت جهت به‌کارگیری نتایج حاصل از تحقیق درنظر گرفته شده)، درمقایسه با سایر رقبای داخلی آن مدلسازی و بررسی کرده است؛ سپس با اعمال دو گزینه استراتژیک سناریو به مدل، اوضاع رقابت پذیری بخش صنعت خودروی ایران را در یک محیط رقابتی واقعی و با حضور سایر رقبای خارجی شبیه­سازی می‌کند. این دو سناریو بیان می­دارند که اگر زیرساختهای‌ لازم جهت ورود ایران به مذاکرات دو یا چند جانبه WTO در بخش صنعت خودرو، تقویت بشوند و یا نشوند، موتورها و موانع رشد برای شرکت ایران خودرو (در حوزه‌ خرد) و بخش صنعت خودروی ایران (در حوزه کلان) چه می‌باشند؟ در نهایت سیاستهای تکمیلی جهت رشد شرکتهای خودروساز ایرانی در شرایط رقابت کامل مورد آزمون و بررسی قرار گرفته و پیشنهادهای لازم جهت بقای آنان ارائه می­شود.

خلاصه ماشینی:

"حلقه 3R که یک مدل رشد فزاینده را برای شاخصهای رقابتی رقبای خارجی به نمایش گذارده، در برگیرنده­ این مفهوم است که با پذیرش الزامات WTO به‌وسیله ایران طی مذاکرات دو یا چند جانبه در بخش صنعت خودرو، ورود محصولات رقبای خارجی با برتری نسبی شاخصهای رقابت‌پذیری به بازار داخل، به آسانی صورت گرفته که این پدیده سبب کاهش رضایتمندی مشتریان داخل نسبت به خودروهای داخلی و افزایش تمایل آنان به خرید خودروهای خارجی می­شود. همان‌طوری‌که در شکل 25 پیداست، رقابتی‌شدن فضای بازار (به مفهوم واقعی) برای صنعت نوپایی که هنوز پایه‌های رقابت در آن محکم نشده، نمی‌تواند برای شرکتهای خودروساز داخلی مفید باشد و به کاهش میزان فروش محصولات ایران خودرو منجر می‌شود که این امر خود موجب کاهش سود شرکت شده و ظرفیتهای مدیریتی لازم جهت انجام اقدامات اصلاحی را نیز کاهش خواهد داد که در نهایت منجر به تضعیف محرکهای رشد جهت تقویت شاخصهای رقابت‌پذیری شرکت، خواهد شد. ] شکل27 نمودار تأثیر پذیری سهم بازار از تغییر تعرفه‌ها به دو روش خطی و غیرخطی با توجه به اینکه پیوستن ایران به WTO، به ورود محصولات رقبای خارجی با شاخصهای رقابتی برتر منجر شد و موجب کاهش میزان حجم سفارشهای دریافتی و در نتیجه سهم بازار ایران­خودرو می‌شود، می‌توان مقداری از میزان سرمایه تخصیص یافته از سوی مدیریت ارشد شرکت جهت افزایش ظرفیت تولید کاست و بر بخشهای دیگر مدل افزود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.