Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نوآوریهای آموزشی در مدارس ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (23 صفحه - از 35 تا 57)

کلیدواژه ها :

نوآوریهای آموزشی ،فناوریهای جدید آموزشی ،معلمان زن و مرد ،رویکرد سنتی ،رویکرد مسئله‌مدار

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، مدرسه، معلمان، نوآوریهای آموزشی، بررسی نوآوریهای آموزشی در مدارس، بررسی نوآوریهای آموزشی، دانش‌آموزان، نظام آموزشی، زن، جدی

وقوع انقلاب اطلاعاتی از سویی و پیشرفت روزافزون فناوریها از سوی دیگر، نظام آموزشی سنتی را از بسیاری جهات به شدت تحت تأثیر قرار داده است تا تحولاتی را به آن تحمیل کند. عدم کارآیی نظام پیشین حافظه مدار در شرایطی که حجم علم در هر 5/5-5 سال دو برابر می‌شود، تغییر رویکرد سنتی به رویکرد حل مسئله را الزامی کرده است. همچنین پیشرفت در فناوریهای ارتباطی، در نظام آموزشی تأثیر گذاشته و تحولاتی را در آن ایجاد کرده است. از این رو بررسی نوآوریهای آموزشی1 (شامل تغییرات در زمینة نظامهای آموزشی، محتوای آموزشی، تغییراتی که به تحول سازمان آموزشی می‌انجامد و فنا‌وریهای جدید آموزشی)، در ایران از اهمیت ویژه برخوردار شده است. این پژوهش، براساس اطلاعات حاصله از مهمترین نوآوریهای به وقوع پیوسته در سطح جهان و تهیة و تدوین پرسشنامه‌ای محقق ساخته که از سوی 1316 نفر از دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستانی زن و مرد در سطح 14 استان کشور تکمیل شده، به بررسی میزان تحقق نوآوریهای مزبور پرداخته است. نتایج به دست آمده اولا" بیانگر نوآوریهای آموزشی است که در سطح مدارس کشور محقق شده و ثانیا" بیانگر نوآوریهای آموزشی است که معلمان و اولیای اجرایی_ آموزشی نوآور، تمایل به زمینه سازی سازمان آموزش و پرورش برای تحقق آنها داشته‌اند.

خلاصه ماشینی: "اولویتهای به دست آمده از پاسخ معلمان زن و مرد در پرسشهای آینده‌نگر که به بررسی اهمیت نوآوریهای آموزشی مطرح شده در پرسشنامه پژوهش پرداخته‌اند، به شرح زیر است: تربیت دانش‌آموزان خلاق، تلاش برای افزایش انگیزه‌های درسی دانش‌آموزان، گسترش دانش و اطلاعات معلمان، ترغیب معلمان به تحقیق و پژوهش، تربیت و جذب معلمان خلاق و نوآور، تدوین مطالب درسی براساس نیازها و مسائل اجتماعی، پیشه کردن آموزش فعال در مدارس، بهره‌گیری از فناوریهای جدید در فرآیند آموزش، معرفی الگوهای برتر علمی، فرهنگی، اجتماعی به دانش‌آموزان، تدوین محتوای کتابهای درسی براساس نیازهای بومی دانش‌آموزان، ترویج مدیریت خلاق و نوآور در مدارس و مناطق آموزشی، ترویج یادگیری مشارکتی یا گروهی در کلاس درس، حمایت از معلمان و افراد نوآور و مبتکر در نظام آموزشی، ادغام آموزش نظری و عملی در مدرسه، تلاش برای تغییر دادن روش معلم - محور به دانش‌آموز - محور و فردی کردن آموزش، ایجاد امکان تبادل تجربیات در میان معلمان، نشاط بخش کردن محیط آموزشی، تحکیم رابطة دست اندرکاران مدرسه با خانواده دانش‌آموزان، ارزیابی کیفی دانش‌آموزان به جای ارزیابی کمی، دادن استقلال نسبی به معلمان در آموزش دروس، بهره‌گیری از هنر در فرآیند آموزش، انعطاف‌پذیر کردن قوانین و مقررات مدرسه، ایجاد تجربیات دانشگاهی برای دانش‌آموزان، جذب کمکهای مردمی و خیرخواهانه برای مدارس، جلب همکاری دانش‌آموزان در پیشبرد اهداف مدرسه، تدارک تمهیدات ویژه برای دانش‌آموزان مسئله دار مدرسه، تدریس میان رشته‌ای، همکاری مدرسه با نهادهای اجتماعی برای تحقق یافتن حق نوع‌دوستی دانش‌آموزان، رایج کردن ارزیابی دوستان و همکلاسیها از دانش‌آموز، آموزش دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.