Skip to main content
فهرست مقالات

فراتحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کاربست یافته های پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (25 صفحه - از 109 تا 133)

کلیدواژه ها :

پژوهش ،اعتبارات ،فراتحلیل ،کاربست تحقیقات ،مدیریت پژوهش ،آموزش پژوهش ،نظام اطلاع‌رسانی ،فرهنگ پژوهش ،روانشناختی پژوهش

کلید واژه های ماشینی : پژوهش، کاربست یافته‌های پژوهشی، آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش، فراتحلیل، پژوهشکده تعلیم و تربیت، کاربست یافته‌های پژوهشی در آموزش، کاربست یافته‌های پژوهشهای آموزشی، اندازه اثر، زمینة کاربست یافته‌های پژوهشی

دراین پژوهش با بهره‌گیری از یکی از شیوه‌های نوین پژوهش تحت عنوان «فراتحلیل»1به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام گرفته در کشور، در زمینة کاربست یافته‌های پژوهشی پرداخته شده است. بدین منظور، تعداد پانزده پژوهش انجام یافته در زمینة کاربست یافته‌های پژوهشی از مراکز پژوهشی وزارت آموزش و پرورش کشور گردآوری و ازمیان آنها تعداد نه پژوهش با بهره‌گیری از ابزار «چک لیست گزینش پژوهشها از نظر فنی و روش شناختی» (شامل روایی و پایایی مناسب، روش نمونه‌گیری و آماری صحیح) برای بررسی و فراتحلیل انتخاب شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که راه‌اندازی نظام اطلاع‌رسانی پژوهش با اندازه اثر 6921/0، برگزاری مستمر گردهماییهای ارائه یافته‌های پژوهشی با اندازه اثر 6445/0، مسئله‌یابی و اولویتهای دقیق پژوهشی با اندازه اثر 6891/0، تقویت بعد فنی و روش شناختی تحقیقات با اندازه اثر 5541/0، افزایش اعتبارات پژوهشی با اندازه اثر5411/0 و برگزاری دوره‌ها و کارگاههای آموزشی برای معلمان با اندازه اثر4874/0 با کاربست یافته‌های پژوهشی در سطح وزارت آموزش و پرورش مرتبط‌اند. همچنین یافته‌های مطالعه موردی نشان داد مهمترین عوامل بازدارنده کاربست تحقیقات در آموزش و پرورش عبارتند از: عدم توانایی علمی مدیران و کارشناسان برای استفاده از نتایج تحقیقات، اطمینان نداشتن تصمیم‌گیرندگان به روش پژوهش و صحت نتایج، عدم وقت‌گذاری مدیران در زمینه کاربست تحقیقات، در اختیار نبودن منابع کافی و مناسب (مالی، مادی، انسانی) برای عملیاتی کردن نتایج، قابلیت اجرایی نداشتن بعضی از یافته‌های پژوهشی، مبهم و عملیاتی نبودن نتایج و پیشنهادهای تحقیقات آموزشی.

خلاصه ماشینی:

"اطلاعات تفصیلی پیرامون پژوهشهای مورد استفاده در فراتحلیل (نمونه پژوهش) ردیف پژوهشگر محل پژوهش سال پژوهش 1 سید رضا الحسینی استان مرکزی 1376 2 شمسی نامی طرح کشوری 1376 3 طاهره سعادتی استان مازندران 1377 4 نعمت ا… متین طرح کشوری 1379 5 یاراله رمیانی استان اصفهان 1382 6 رمضان حسن‌زاده استان مازندران 1382 7 علیمراد موسی پورو یوسف نجفی استان ‌آذربایجان شرقی 1382 8 علی بخشی استان مرکزی 1382 9 حسن سرمدی استان همدان 1383 ابزار جمع‌آوری اطلاعات برای گردآوری اطلاعات این پژوهش از چک لیست گزینش طرحهای پژوهشی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش همان‌‌طور که در قسمت مقدمه اشاره شد، در این پژوهش 22 پرسش پژوهشی در شش محور مطابق با چهارچوب نظری و روش‌شناختی پژوهش (روش اشمیت و هانتر) طبقه‌بندی شد و مورد بررسی قرارگرفت که نتایج حاصل از فراتحلیل آنها به تفکیک هر محور عبارت است از: محور اول: مدیریت پژوهش نتایج حاصل از جدول (2) نشان داد که ارتباط مدیران و تصمیم‌گیران و پژوهشگران با اندازه اثر 3281/0، نظارت مستمربر فرآیند پژوهش با اندازه اثر 2611/0، نگرش مثبت مدیران به پژوهش با اندازه اثر 3721/0 و ساده‌سازی قوانین و مقررات با اندازه اثر 1927/0 درسطح p<0/05 معنادار و مطابق جدول کوهن در سطح متوسط با کاربست یافتة پژوهشی در آموزش و پرورش مرتبط‌اند. New bury park ,CA : پی‌نوشتها 1- Meta – Analysis 2- Hunter and schmidt 3- Lampertt 4- Wiersma , willam 5- Borg &Gail 6- Willinsky 7- Feuer 8- Lather 9- Nisbet 10- reid 11-Glass 12 - Decoster 13 -Streiner 14- Hedges – olkin method 15- Rosenthal – Rubin method 16- Hunter and schmidt method 17- Effect sizes 18- Wolf 19- Field 20- Cohen"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.