Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی صادرات پسته ایران: چالش ها و رهیافت ها

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 217 تا 248)

کلیدواژه ها :

ایران ،پایداری ،‌ پسته ،استراتژی صادراتی ،عرضة صادرات

کلید واژه های ماشینی : صادرات، صادرات پسته، پسته، صادرات پستة ایران، بررسی صادرات پسته ایران، صادرات پسته ایران، استراتژی صادراتی، شناخت استراتژی صادراتی پستة ایران، عرضة صادرات پسته، محصول صادراتی بخش کشاورزی ایران

پسته، مهم‌ترین محصول صادراتی بخش کشاورزی ایران است. این محصول، به دلیل ارزآوری، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و سایر جنبه‌های اقتصادی، بسیار با اهمیت است. در این مطالعه، که با هدف بررسی روند صادرات پسته و شناخت استراتژی صادراتی پستة ایران(طی سال‌های 2002-1970) انجام گرفته، از معیار RCA[1] استفاده شده است. و هم چنین، تابع عرضه صادرات پسته، براورد شده است . نتایج نشان دادندکه ایران از سال 1993 به دلیل حساسیت و دنبال کردن پاره ای از سیاست ها، در عرصة تولید و تجارت پسته، به یک استراتژی صادراتی نزدیک شده است و پایداری درامد صادراتی پسته نیز، این امر را ثابت می کند. ولی، در بین کشورهای صادرکنندة پسته، آمریکا، از یک استراتژی صادراتی منظم و دقیقتری نسبت به رقبا، برخوردار بوده است. طبقه‌بندی JEL: F10.

خلاصه ماشینی: "در این مطالعه، با استفاده از دو نوع تابع خطی و لگاریتمی خطی، عوامل مؤثر بر عرضه صادرات پسته مورد بررسی قرار گرفت، که فرم پیشنهادی تابع لگاریتمی- خطی به صورت زیر می باشد:(Pal, 1992): (2) ، مقدار عرضة صادرات پسته، ، قیمت صادراتی پسته، ، شاخص بهای عمده فروشی کالاها، ، ، تولید داخلی پسته ، GNP ،تولید ناخالص ملی و ER، نرخ مبادلة ارز می باشد که در آن، a4<o, a3>o, a2<o , a1>o و a5>o می باشند. ادامه جدول5- میزان و ارزش صادرات محصول پستة ایران به کشورهای مختلف در سال 1382 ردیف نام کشور میزان صادرات (تن) سهم از کل صادرات پسته ایران ارزش صادرات (دلار) مقررات بهداشتی حد مجاز آفلاتوکسین حد B1 حد Total 11 لبنان 1545 3/1 4805 ـ 20 12 ژاپن 1637 3/1 5091 10 ـ 13 سایر کشورها 24531 4/20 76514 ـ ـ جمع کل 119833 100 373727 ـ ـ مأخذ : آمارنامه گمرک ، اطلاعات اینترنتی سال 1382 همانطوری که نشان داده شده‌است، امارات متحدة عربی به عنوان قلب تجارت خاورمیانه و به دلیل امکانات و شرایطی که برای تجارت دنیا به وجود آورده ، توانسته است که بعد از اتحادیة اروپا، بیشترین سهم بازار وارداتی پستة ایران را به خود اختصاص دهد. پیشنهادات 1- بر اساس نتایج حاصل از روند تغییرات شاخص RCA ،که علاوه بر مزیت نسبی، استراتژی صادراتی را نیز نشان می دهد و همبستگی منفی این شاخص برای پستة ایران با پستة چین و سوریه، وجود دارد، پیشنهاد می‌شود، برای حفظ بازارهای کنونی تلاش‌های موثرتری انجام‌گیرد، زیرا، با از دست دادن این بازارها، بلافاصله پسته چین و سوریه که رقیب بازاری پسته ایران‌اند، جایگزین می شوند و به دست آوردن دوبارة این بازارها کاری بسیار مشکل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.