Skip to main content
فهرست مقالات

اثر آموزش بر درآمد افراد شهری در ایران با استفاده از روش مدل های چند سطحی در سال 1382

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 249 تا 272)

کلیدواژه ها :

آموزش ،سرمایة انسانی ،مدل‌های چندسطحی ،درامد افراد ،تابع دریافتی مینسر

کلید واژه های ماشینی : درامد، آموزش، شاغلان، درامد افراد در مقاطع تحصیلی، براورد تابع دریافتی مینسر، تابع دریافتی مینسر، تأثیر آموزش بر درامد افراد، سن، شاغلان مناطق شهری ایران، درامد افراد

روش تحلیل چند سطحی از روش‌هایی است که با در نظر گرفتن ساختار سلسله مراتبی داده‌ها و قرار دادن آن‌ها در سطوح تحلیل مختلف، برای بر طرف‌کردن مشکلات ناشی از کاربرد روش‌های کلاسیک به‌کار می‌رود. در این مقاله، ابتدا با ترسیم منحنی‌های "سن- درامد" شاغلان مناطق شهری ایران در سال 1382، تأثیر آموزش بر درامد افراد در مقاطع تحصیلی مختلف، نشان داده می شود. سپس، با کار برد روش چند سطحی، ارتباط بین آموزش، تجربه‌ و درامد افراد بررسی و ساختار سلسله مراتبی داده‌های مورد استفاده و هم‌چنین، وضعیت ضرایب تخمینی الگو در روش چند سطحی، نشان داده می‌شوند. به علاوه تأثیر جنسیت افراد بر درامد آن‌ها با استفاده از همین روش مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبقه‌بندی JEL: C39, D33.

خلاصه ماشینی: "در این مطالعه ، به دلیل مشکلات ناشی از کاربرد روش‌های کلاسیک، اثر متغیرهای سرمایة انسانی(به خصوص آموزش) و جنسیت افراد بر درامد شاغلان مناطق شهری ایران، با در نظر گرفتن سلسله مراتبی داده‌ها و استفاده از روش تحلیل چند سطحی، بررسی شد. ] نمودار1- منحنی‌های سن درامد برای مقاطع مختلف تحصیلی در ایران در سال 1382 مأخذ: استخراج از ریز داده‌های آمارگیری از هزینه – درامد خانوار شهری 5- معرفی الگو برای تبیین درامد شاغلان در مناطق شهری در سال 1382 ، تابع دریافتی مینسر به صورت زیر ارائه شده است[1] : (1) که درآن، Lny لگاریتم دریافتی سالانة حاصل از شغل افراد برحسب ریال , ex سال‌های تجربة کاری فرد[2] و exsq مجذور سال‌های تجربه است که ________________________________ 1- تابع دریافتی مینسر در صنایع کارخانه ای ایران توسط نادری (1999) به صورت زیر به کار رفته است: که در آن ، St تاثیر متقابل تحصیلات رسمی و سال های تجربة‌ بر دریافتی افراد، m تاثیر موقعیت شغلی را بر تغییرات دریافتی افراد نشان می‌دهد. 6- خلاصه و نتیجه‌گیری در این پژوهش، اثر آموزش بر درامد افراد در ایران و چگونگی رفتار متغیرهای اصلی سرمایة انسانی برای تبیین تفاوت دریافتی در چارچوب نظریة مینسر و با استفاده از روش تحلیل چند سطحی، بررسی شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.