Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی صادر کنندگان برتر سال 1382

نویسنده:

علمی-پژوهشی (36 صفحه - از 75 تا 110)

کلیدواژه ها : تجارت بین المللی ،توسعه صادرات‌ ،تجارت الکترونیکی‌ ،مدل بلوغ تجارت الکترونیکی صادرکنندگان

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیکی ،بلوغ تجارت الکترونیکی ،صادرات ،مدل بلوغ تجارت الکترونیکی صادرکنندگان ،پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی ،اطلاعات ،مدل بلوغ تجارت الکترونیکی ،مدل ،مدل مرحله‌ای توسعة تجارت الکترونیکی ،تلفیق مدل‌های پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی ،سطح بلوغ تجارت الکترونیکی ،بلوغ تجارت الکترونیکی صادر ،بلوغ الکترونیکی فعالیت‌های صادراتی ،مرحله‌ای بلوغ تجارت الکترونیکی ،مراحل شش‌گانة مدل بلوغ تجارت ،صادرکنندگان ،سازمان ،توسعة صادرات کالا و خدمات ،فرایند صادرات ،بلوغ تجارت الکترونیکی با رویکرد ،توسعة صادرات ،توسعة تجارت الکترونیکی ،تجارت الکترونیکی به‌منظور توسعة صادرات ،اینترنت ،به‌کارگیری تجارت الکترونیکی ،برنامة پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی ،افزایش صادرات ،مبادلة کامل اطلاعات و اسناد ،فعالیت‌های فرایند صادرات ،بلوغ تجارت الکترونیکی سازمان‌های صادرکننده

در این مقاله، از تلفیق مدل‌های پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی، یک مدل شش مرحله‌ای بلوغ تجارت الکترونیکی با رویکرد سازمانی طراحی شده است تا صادرکنندگان بتوانند با در نظر داشتن مراحل این مدل، در برای افزایش صادرات خود، نسبت به راه‌اندازی و تکمیل تجارت الکترونیکی و انجام صادرات از این طریق اقدام کنند. مراحل «مدل بلوغ تجارت الکترونیکی صادرکننده»، متناسب با سطح الکترونیکی فعالیت‌های سازمان (به‌خصوص فعالیت‌های صادرات) است، یعنی در مراحل ابتدایی این مدل، بلوغ الکترونیکی فعالیت‌های صادراتی سازمان کم بوده و در مراحل تکاملی‌تر، بلوغ الکترونیکی فعالیت‌ها افزایش می‌یابد. مراحل شش‌گانة مدل بلوغ تجارت الکترونیکی، شامل: بسته، دسترسی، حضور اولیه، تحقق‌یافته، نهادی‌شده و بهینه‌سازی‌اند. انتظار می‌رود به‌واسطة این مدل، صادرکنندگان کشور بتوانند بلوغ الکترونیکی خود را شناسایی کرده و در برای بهبود آن به منظور توسعة صادرات بکوشند. در این تحقیق، با نظرسنجی از 10 متخصص تجارت الکترونیکی، اعتبار مدل طراحی شده، آزمون شده و با موافقت کامل پاسخ‌دهندگان به تأیید رسیده است. طبقه­بندی JEL: F13 ،.M21

خلاصه ماشینی:

"مدل گروه گارتنر (Turban,2002) مدل BHP استرالیا (Chan & Swatman,2000) مدل پی‌یر (Pierre, 2004) مدل سازمان ملل (Ghasemzadeh,2003) نقشة راه تجارت الکترونیکی (mepcenters, 2003) میسرا و دینگرا (Turban,2002) مدل EU و USA (Rao etal, 2003) (4) تحقق یافته افزودن بسیاری از ویژگی‌ها مانند موتور جست‌وجو به سایت اولیه مراحل فرایند صادرات فراتر از حالت ایستا و به‌صورت تعاملی (تعامل اطلاعات و بسترسازی مبادلة اسناد و مدارک)، انجام می‌شوند. این مراحل، با توجه به مراحل هر دو دسته مدل‌های بلوغ تجارت الکترونیکی (هم رویکرد سازمانی و هم رویکرد کاربردی یا فرایندی) و با در نظر داشتن گام‌هایی که سازمان‌ها در راستای افزایش سطح الکترونیکی فعالیت‌های خود بر‌می‌دارند و به ویژه با مدنظر قرار دادن فعالیت‌های فرایندهای صادرات، طراحی شده‌اند و به همین دلیل، به نظر می‌رسد که این مدل، از تناسب بیشتری برای توسعة صادرات کالا و خدمات از طریق به‌کارگیری تجارت الکترونیکی، برخوردار باشد. این مراحل، با توجه به مراحل هر دو دسته مدل‌های بلوغ تجارت الکترونیکی (هم رویکرد سازمانی و هم رویکرد کاربردی یا فرایندی) و با در نظر داشتن گام‌هایی که سازمان‌ها در راستای افزایش سطح الکترونیکی فعالیت‌های خود بر‌می‌دارند و به ویژه با مدنظر قرار دادن فعالیت‌های فرایندهای صادرات، طراحی شده‌اند و به همین دلیل، به نظر می‌رسد که این مدل، از تناسب بیشتری برای توسعة صادرات کالا و خدمات از طریق به‌کارگیری تجارت الکترونیکی، برخوردار باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.