Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت تفکر در ایران معاصر

مصاحبه شونده:

(30 صفحه - از 82 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : فکر، تفکرات، روشنفکر، معارف، دینی، دموکراسی، اسلام، فلسفه، کتاب، مردم

خلاصه ماشینی:

"اگر کاربرد اهمیت‌ داشته باشد،یعنی برای عالمان مهم باشد که مسائل عینی را حل کنند و پاسخ بدهند،آن وقت هم ارتباط با موضوع عینی و هم نوآوری به‌تدریج‌ بازمی‌گردد؛یعنی عالم مجبور می‌شود که با پدیده‌اش در تماس باشد،چه‌ در حوزهء علوم انسانی و چه در سایر حوزه‌ها این مسئله در مورد فلسفه و حوزه‌های درسی آن هم صدق می‌کند. اگر بخواهیم به ریشه‌یابی معرفتی بپردازیم یا به، تعبیر دیگر،حدس معرفتی بزنیم،می‌توانیم بگوییم که در این زمینه یکی از علل این افول آن بود که در تاریخ فرهنگ اسلامی عالمان دینی ما،کسانی که‌ متولیان تفکر دینی بودند،تصور می‌کردند که ما در معارف دینی تمام آن چیزهای‌ اساسی و اصلی را که مورد نیاز است داریم و بیش از آنکه بخواهیم تولیدکنندهء اندیشه‌های جدید و مسائل و موضوعات جدید باشیم،باید استخراج‌کنندهء آن‌ چیزهایی باشیم که داریم،استنباطکنندهء آن چیزهایی که در اختیارمان هست‌ این نگرش باعث شد که تفکراتی که می‌بایست از بیرون منهای توجه به کتاب و سنت تولید شود،چندان قدر و اعتبار نیابد و عالمان ما تمام هم‌وغمشان را صرف این کنند که به تفکرات دینی استخراجی بپردازند. می‌خواهم بگویم که اصلا عالم دینی با همین تفکر که آنچه ما برای سعادت دنیوی و اخروی لازم داریم در اسلام‌ هست به عنوان یک پدیده نگاه نمی‌کرد به محض اینکه عالمان شروع کردند به نگاه کردن رگه‌های جالبی پیدا کردند،تفاوت امام خمینی با علمای دیگر این‌ بود که به پدیده حکومت و اجتماع خیلی نگاه کرده بود و از خود پرسیده بود که چرا حکومت‌های فاسد داریم؟چرا ما عقب افتادیم؟چرا تحت سیطره‌ استعمار قرار گرفتیم؟چرا بیگانگان بر ما مسلطاند؟این پدیده را دائما می‌شکافت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.