Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال (مطالعه موردی با رهیافت Panel Data)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (26 صفحه - از 197 تا 222)

کلیدواژه ها :

اشتغال ،فناوری اطلاعات و ارتباطات ،Panel Data

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشتغال، ICT، آثار فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات، هزینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاغل، بررسی اثر فناوری اطلاعات، اقتصاد

فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای آثار گسترده­ای بر اقتصاد جامعه در سطح خرد وکلان است. تأثیر بر نوع وماهیت مشاغل و بازار کار از جمله مهم‌ترین آن‌ها ICT، نوع مشاغل را از چهار طریق حذف، ایجاد و تغییر مشاغل و انجام کار از راه دور1، تحت تأثیر قرار می‌دهد. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ساختار مشاغل نیز تأثیر گذاشته و ماهیت مشاغل در جامعه را از طریق کاهش متوسط سختی کار، فکری‌تر شدن، ناپایدارتر شدن و تخصصی‌تر شدن مشاغل، متحول می‌کند. این مقاله، با استفاده از یک الگوی اقتصاد خرد، در چارچوب ارزیابی عوامل موثر براشتغال‌ و با یک مدل لگاریتمی، به دنبال بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان اشتغال است. از این رو، مدل مورد بررسی با رهیافت Panel Data، برای 47 کشور (شامل 22 عضو OECD و 25 کشور در حال توسعه)، طی سال‌های 1382-1379 براورد شده است. نتیجه، بیان‌گر اثر مثبت و معنی‌دار فناوری اطلاعات و ارتباطات، بر اشتغال است. هم‌چنین کشش اشتغال نسبت به هزینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، 0.11 بوده که نشان می­دهد یک درصد افزایش در هزینه‌های ICT، به مقدار 0.11 درصد اشتغال را افزایش می­دهد. طبقه‌بندی JEL: C23, D83, E24.

خلاصه ماشینی:

"با توجه به این‌که کشور از یک سو با مشکل بی‌کاری روبروست و از سوی دیگر، پتانسیل‌های بالقوه و ظرفیت‌های خالی بسیاری در زمینة ICT، دارد و بر اساس نتایج این تحقیق، ICT عامل مؤثری در افزایش اشتغال است؛ پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور توجه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند، به منظور تحقق این موضوع، بهتر است مطالعة مستمر دربارة وضعیت بازار کار، مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و شناسایی کمیت و کیفیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور در این بخش انجام گیرد، برنامه‌ریزی راهبردی، به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز کشور، در عرصة ICT، انجام شود، دوره‌های آموزشی تخصصی مرتبط با گرایش‌های فناوری اطلاعات توسعه یابد و دسترسی به آموزش عالی، به منظور رسیدن به نیروی کار متخصص ICT، با استفاده از روش‌های آموزشی غیر حضوری و مجازی (مبتنی بر وب)، امکان پذیر شود. 32- World Bank, CD (WDI2005) جدول (12)- نام کشورهای منتخب نروژ فیلیپین ژاپن بنگلادش ایران اتریش نیوزلند کاستاریکا سریلانکا بولیوی ایرلند اروگوئه هلند کامرون سنگال پاکستان آرژانتین اسپانیا هند کانادا سوئد پاناما آفریقای­جنوبی استرالیا هندوراس کره­جنوبی سویس پرتقال آلمان امریکا ونزوئلا کلمبیا شیلی پرو برزیل اندونزی یونان مالزی فرانسه تونس بلژیک انگلستان مصر فنلاند دانمارک بلغارستان ایتالیا پیوست: مشاغل مرتبط با IT (معرفی شده از طرف وزارت تجارت امریکا) - مهندسان و مدیران سیستم‌های کامپیوتری و علمی - سرپرستان پایگاه‌های اطلاعاتی - تحلیل‌گران سیستم - برنامه نویسان کامپیوتری - متخصصان رسانه‌های خبری - متخصصان تجهیزات کامپیوتری - تعمیرکنندگان تجهیزات مربوط به پردازش داده‌ها - گردانندگان تجهیزات ارتباطی - نصب‌کنندگان و تعمیرکنندگان خطوط برق - نصب‌کنندگان و تعمیرکنندگان کابل‌های تلفن و تلویزیون - مهندسان برق و الکترونیک - مهندسان کامپیوتر - متخصصان پشتیبانی کامپیوتری - دانشمندان سایر زمینه‌های کامپیوتری - تکنسین‌های برق و الکترومکانیک - گردانندگان ماشین‌های تکثیر و سایر ماشین‌های اداری - گردانندگان ماشین‌های حسابداری، صادر­کنندگان صورت‌حساب و ارسال­کنندگان اطلاعات - ثبت کنندگان اطلاعات - گردانندگان تجهیزات صنعتی- تجاری - نصب‌کنندگان تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی - پردازش‌گران نیم رساناهای الکترونیک - متخصصان تولید نرم افزارهای بنیادی و نرم افزارهای کاربردی عمومی (بسته‌های نرم‌افزاری) - مشاوران امور مکانیزاسیون"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.