Skip to main content
فهرست مقالات

زبان رنگ و معنای طرح (مروری بر آثار منصوره حسینی در موزه هنرهای معاصر تهران)

ناقد: ؛

6 مرداد 1383 - شماره 30 (1 صفحه - از 6 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ایران ،ادبیانه ،ادبیانه هنر ،مروری بر مقام‌های آثارش ،ارتباطشناسی تجسمی ،معاصر نقاشی ایران ،آثارش ،نظریه‌های قابل‌توجهی در پیوند ،تجسمی ،آثار نقاشی ،معاصر نقاشی ،هنرهای زیبای تهران ،معاصر ایران ،معنای عشق و حیات ،معنای حقیقت ،فراهم آورد ،مروری بر آثار منصوره ،آثار منصوره حسینی ،نظریه‌های ادبیانه در نقاشی ،ادبیانه در نقاشی ایران ،نقاشی معاصر ایران ،منصوره ،موزه‌ی هنرهای معاصر تهران ،منصوره حسینی ،هنرهای معاصر ،نقاشی معاصر ،معاصر ،آثار منصوره ،ارتباطشناسی ،زمینه‌ی ترویج نظریه‌های ادبیانه

منصوره حسینی،«1315،تهران»طراح،نویسنده،منتقد هنر و نقاش معاصر،نظریه‌های قابل توجهی در پیوند کلمه و تصویر مطرح کرده است و در زمینه‌ی خاستگاه اجتماعی کلام و هنر،چون«ارتباطشناسی»و لزوم نقد ادبیانه هنر نیز تامل‌هایی دارد.شناخت اسطوره‌ها و فولکلور ملت‌ها در نقاشی حلقه‌ای است از اندیشه‌های جاری او،وی در سال‌ 1337 مکتب نشانه‌شناسی و مبحث زیبایی‌شناسی خط در نقاشی معاصر را پایه‌ریزی و با شرکت در جنبش غیرفرمالیسم‌ در نقاشی معاصر ایران حضوری جدی و نقشی مهم را ایفا کرد،تابستان 3.138 و در پایان دهه‌ی پنجم حضور هنرمندانه‌اش در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران،فرصتی را فراهم آورد تا به مرور آثار او بپردازیم. منصوره حسینی مدرس هنرستان هنرهای زیبای دختران بوده است و در دانشکده هنرهای زیبای تهران تدریس نقد هنر و همزمان با آن تدریس زبانشناسی در هنر و ارتباطشناسی را نیز تعلیم داده است.مهم‌ترین دستاورد زندگی‌اش پیوند زمینه‌های ادبی انسان با مفاهیم تجسمی است که از این روش،مکتب ملهم از خط را پایه‌گذاری کرده است. دریافت بورس سی و هشت ماهه مطالعه در هنر بابت شرکت در نمایشگاه مشرق زمین،این فرصت را برای او فراهم آورد تا در تالار انجمن شرق‌شناسان ایتالیا حضوری چشمگیر داشته باشد.او هم‌اکنون در آستانه‌ی دهه هفتم حیاتش‌ ارتباطشناسی تجسمی را دستمایه‌ی آثارش می‌داند و معتقد است زمینه‌ی ترویج نظریه‌های ادبیانه در نقاشی ایران‌ می‌تواند پایه و مبنای زبان تازه‌ای در خلق آثار نقاشی به وجود آورد،هرچند ارائه این شیوه بسیار دشوار و فنی به حساب‌ آید.وی معتقد است می‌توان آثار نقاشی معاصر ایران را با برخورداری از متن نوشتاری و موسیقیایی آن خلق کرد.و بر این باور است که این نظریه می‌تواند آغازگر اتفاق تازه‌ای در نیمه دوم حیات 25 ساله تاریخ معاصر نقاشی ایران باشد و نظریه ارتباط و بیان‌های ادبیانه را به عنوان یک زیرساخت در رنگ و لزوم فهم معنای عشق و حیات متعالی را نظری‌ برجسته برای نقاشی معاصر قلمداد می‌کند. نمایشگاه آثار دوره‌های متفاوت نقاشی‌های او و تجربه‌های گذشته‌اش فرصتی شد تا عنصر ارتباطی زبان در آثارش و شکل ساده‌ی خلق آثارش را مطالعه نماییم و پیوندهای فکری او را در یک نگاه به صورت مروری بر مقام‌های آثارش به‌ نقد و نظر بنشینیم و با احترام به اصول تکنیکی و اصول نظری او قسمتی و یا گوشه‌ای از مبانی نظری او را در این فرصت‌ و مجال اندک،نقد و بررسی داشته باشیم. مصوره حسینی با شرکت در 26 نمایشگاه انفرادی و گروهی و با بیش از 50 سال فعالیت هنری از چهره‌هایی است که‌ نمایشگاه اکنون او شرایط بازشناسی دوره‌ها و جریان حرکت هنری‌اش را پیش روی منتقدان و مخاطبان هنر معاصر گشوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.