Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد/ قدرت نرم و انقلاب اسلامی

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

ISC (20 صفحه - از 7 تا 26)

خلاصه ماشینی:

"مطهرنیا : اگر دکتر کلهر و دکتر کیوان حسینی نظر دیگری در مورد مفهوم شناسی قدرت نرم دارند بفرمایند تا به این سؤال برسیم که با توجه به تغییرات دهة 90 میلادی، ورود قدرت نرم به نظریات سیاسی و پیامدهای آن را چگونه تبیین می کنند؟ کلهر : نگاه به قدرت نرم، نگاه به قدرت معطوف به ابزار است یا در واقع؛ نگاه به تحقق اهداف باتوجه به ابزار است و برای رسیدن به اهداف می‌توان از شیوه‌های مختلف استفاده کرد و ابزارهای متفاوتی به وجود آورد. می‌خواهم بپرسم نقش دولت در مواجه با این هویت‌ها چگونه است؟ آیا رویکرد تعاملی است، تأمل باید صورت پذیرد یا حتی تقابل و استفاده از راههای جدید مد نظر قرار گیرد؟ افتخاری : تحلیل من این است که کلیه نظرات در مورد نظام بین المللی که درباره هویت جدید صحبت می‌کنند ـ چه تفسیر هانتینگتونی آن و چه آنچه فوکویاما یا آقای خاتمی مطرح کرده‌اند ـ یک نکته مشترک دارند و آن اینکه همگی روی منابع نرم قدرت بین بازیگران بین المللی تکیه دارند و در همه آنها بحث دین محوریت دارد و به میزان زیادی غیر سکولار شده و لیبرال دموکراسی از یک نظام سکولار به یک ایدئولوژی کاملا دین‌گرایانه تبدیل شده است؛ یعنی در تفسیر فوکویاما، دین پذیرفته شده و یک رسالت جهانی برای لیبرالیسم قائل شده است و نسبیت و پلورالیسم را نمی‌تواند بپذیرد. مطهر نیا : آیا بین قدرت نرم و گسترش فرهنگ جهانی می توانیم رابطه‌ای برقرار کنیم؟ و اگر رابطه هست و ما به عنوان یک کشور اسلامی با آن دارای چالش هستیم، چگونه باید این چالش‌ها را مدیریت کنیم؟ کلهر : منابع قدرت در جهان به سویی قدم بر می‌دارند که تفکرات خود را حاکم کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.